Ahojte. Ak ste čítali predchádzajúce články viete, že som si
do zimy „potiahla“ biochémiu. K tomu sa pridali skúšky z internej
propedeutiky, mikrobiológie a imunológie. A pribudli nám aj predmety
ako patologická anatómia a patologická fyziológia. Kopec srandy a práce
a toto skúškové hodnotím ako pre mňa zatiaľ to najhoršie. Prečo? Čítajte
ďalej a dozviete sa 😊
Patologická anatómia
Z patológie sme mali prednášky, ktoré boli online, čo
bolo skvelé, lebo sme si ich mohli pozrieť kedykoľvek a hlavne pred
zápočtom a verím, že sa zídu aj pred skúškou. Plus boli podľa mňa naozaj
dobré, zaujímavé a hlavne prínosné. A zápočet bol hlavne z ich
obsahu (plus cviká) takže odporúčam sa ich naučiť.
Cviká boli rozdelené, striedali sa po týždňoch a to
histológia a pitvy. Na histológii sme si najprv prebrali danú tému
a potom sme v skupinkách riešili kazuistiky. Dostali sme pár viet
o tom s akým problémom prišiel pacient a keď sme správne
zhodnotili, aké ďalšie vyšetrenia by sme odporučili, dostali sme buď výsledky
daných vyšetrení, alebo ďalšiu anamnézu a následne histologické preparáty,
ktoré sme mikroskopovali a hľadali v nich danú patológiu. Následne
sme to prezentovali zvyšku skupiny, aby sme všetci videli všetky prípady.
Bavilo nás to a dosť sme si vďaka tomu zapamätali, takže super, teším sa
na to aj ďalej.
No a druhá časť boli pitvy :-D . Nebudem klamať, že sme
z prvej pitvy mali dosť obavy. Ale zvládli sme to a môžem povedať
(ako človek, ktorému sa točí hlava vlastne už len tak náhodne), že to vôbec
nebolo také zlé. Mali sme pitvy väčšinou dospelých ľudí, ale dostali sme sa aj
na jednu, kde sme mali potrat. Z toho má tiež mnoho ľudí obavy, ale mne
osobne bol menej nepríjemný potrat ako dospelý človek. Opísala by som Vám to
rada aj viac, ale nebolo by to úplne vhodné a tak to zhrniem len na pár
mojich poznatkov a odporúčaní:
-
Zoberte si vodu a nechajte si ju pred
pitevňou. Keď Vám bude zle proste sa choďte vydýchať a napiť.
-
Zoberte si cukor (hroznový) do vrecka. Áno, do
pitevne sa nesmie nosiť jedlo a určite Vám nehovorím, že si tam máte
sadnúť a začať jesť. Ale majte ho pri sebe, keď Vám bude zle, choďte von
a dajte si.
-
Zvážte kam sa postaviť. To zistíte po prvej
pitve. My sme sa postavili k oknu, že tam bude lepší vzduch – vôbec to
nepomohlo, bol tam rovnaký vzduch ako keď stojíte hneď vedľa stola. Ak ste
bližšie k dverám, skôr odídete a nemusíte prechádzať cez všetkých
ľudí. Čo sa státia týka dosť to ovplyvní aj to, koľko toho uvidíte. Na prvej
pitve som zistila, že mi nerobí dobre, keď sa vyťahujú orgány (toto je taká
zabíjačková časť a to nechcem nikoho uraziť ale je) a ja som stála
tak, že som priamo videla, ako ich patologička vyberá. Vtedy som odišla prvýkrát,
ale viac mi vadil zvuk pritom ako pohľad na to (alebo možno celé dokopy, ťažko
povedať). Potom som už vždy stála „pri nohách“ a tam mi bolo lepšie.
-
Nebojte sa povedať, že Vám je zle. To Vám všetko
povedia na prvej pitve, ale berte to naozaj vážne. Nechcete tam odpadnúť.
A to Vás ale nechcem strašiť, nám neodpadol za celý semester nikto. Ale
odišli sme viacerí viackrát, lenže keby to nepovedia, možno odísť nestihnú. Ak
to už aj nepoviete patológovi, povedzte to aspoň kamošom vedľa nech na Vás dajú
pozor.
-
Dávajte na seba navzájom pozor. To že sa občas
obzriete po spolužiakoch Vám naozaj nezoberie vedomosti z pitvy samotnej.
-
Pitva plodu (pitvu dieťaťa sme nemali, neviem
zhodnotiť). Pred tou nás hádam najviac všetci strašili. Za mňa – vôbec.
A teraz viac úplne úprimne, !ak chcete preskočte tento kúsok!: smrdí
to menej, okolo orgánov nie je toľko tuku, vyzerajú úplne ako z knihy len
v maličkej verzii, čo ma veľmi prekvapilo – mozog, na to by som asi
upozornila, lebo niektorým to neurobilo úplne dobre. Otváranie lebky - vieme
ako vyzerá lebka plodu – tu sa nič nepíli, proste sa rozreže hlavička a mozog
doslova vytečie von (vyzerá ako huspenina).
-
Pripravte sa na veľa prirovnaní orgánov
k jedlu. Patológovia majú svoj humor, ktorý teda mne dosť sedí ale asi
nepôjdete rovno z pitvy na obed. Aj keď vlastne my sme išli :-D.
-
Rúška – vždy majte rúško, ak Vám viac vyhovuje
respirátor, zoberte si z domu svoj (rúška Vám dajú).
-
Neutralizácia zápachu – osvedčilo sa nám nosiť
vonné olejčeky. Len si vyberte takú vôňu z ktorej Vám samotnej nebude zle,
lebo keď sa to spojí s „vôňou“ pitevne tak môžete ísť rovno von. Celkom nám
sedeli tie citrusové, mala som aj levanduľu, ale tá bola taká výrazná, že ju
stačilo otvoriť a bola cítiť všade. Tie olejčeky cítiť aj cez rúško,
prípadne si ho nimi trochu potrite. Niektorí mali aj rôzne krémy pod nos a pod.,
zistíte čo Vám vyhovuje najviac. Akože niekto nemal nič, ale mne to dosť
pomohlo.
-
Nevystresujte sa sami viac ako treba. Naozaj to
nie je také zlé. Horšie ako samotná pitva je to, že tam dosť dlho stojíte
a nemáte si kam sadnúť.
Patológia je super, dosť nás
baví, dobre sa učí, len tá histologická časť vyžaduje čas na naučenie sa. Ale
nečakajte tu 50 odtieňov ružovej, netreba Vám žiadne farbičky a nič
nekreslíte.
Čo sa hodnotenia predmetu týka,
na každom histologickom cviku sa píše socrative, zbierate si body, ktoré Vám na
konci môžu zlepšiť známku. Na konci je zápočtový test, písali sme ho všetci
v jeden deň vo veľkej posluchárni. No vôbec nebol až taký jednoduchý, ale
dosť pri učení naň dali tie prednášky, keďže ho aj zostavovali prednášajúci.
Patologická fyziológia
Tu určite nebudem tak pozitívna
ako pri patanat. Prednášky – super zaujímavé, plné informácií, takže určite
odporúčam naštudovať tému dopredu, inak zmätok v hlave. Čo je veľké mínus
– prednášajúci väčšinou píšu na tabuľu rôzne pojmové mapy a k tomu
rozprávajú. Nečakajte prezentácie z ktorých sa potom môžete učiť.
Cvičenia, či semináre, či vlastne
neviem ako to nazvať. Asi semináre, lebo nič praktické sa tam nerobí. Vlastne
sú to také mini prednášky, kde počúvate a občas niekto na niečo odpovie.
Toto zhodnotím po skúške, ale jednou vetou, ak vám niekto povie pri téme, že
„Vy tomu rozumiete aj tak lepšie ako ja...“ a potom Vám ju chce
vysvetliť... Asi viac netreba dodať.
Ukončenie predmetu: 2 testy
v moodli, jeden cca v polovičke, druhý na konci. Na možnosti, otázky
sú oficiálne k dispozícii.
Imunológia
Tento predmet bol na konci omnoho
ťažší a horší, ako vyzeral celý semester. Nepodceňte ho, učenie sa na
skúšku bol celkom boj. Prednášky – všetky sú spísané (zožeňte si, odporúčam),
všetky dostanete v pdf, na prednáške sa len čítalo to, čo tam bolo
napísané. Cvičenia, záleží asi od cvičiaceho, my sme mali skvelú
a cvičenia mi dali viac ako prednášky. Ale neučila som sa ich tak, ako by
sa zišlo. Zápočty boli dva, len z toho, čo bolo na cvikách, takže sa
oplatí učiť skôr ako pred tým zápočtom. Alebo tie cvičenia aspoň vnímať :-D.
Skúška, no..fu.. :-D Rada
k učeniu: nesnažte sa ísť tak strašne do hĺbky, lebo Vám ujde podstata.
A bez tých základných informácií to potom nedáte. Samotná skúška - najprv
treba spraviť test. Ktorý som prvýkrát nespravila. A tu nastal prvý zlom
môjho skúškového a už sa to dosť ťahalo so mnou, ale o tom na konci.
Každopádne druhýkrát som ho našťastie spravila.
Na ústnej som si vytiahla:
Základné receptory na bunkách IS (BCR, TRC, FcR) – dobrá otázka ak viete ako
fungujú TCR a aké sú lymfocyty (vravím, základy); Laboratórne diagnostické
metódy prirodzenej imunity – je dosť otázok pre ktoré sa naozaj oplatí vnímať
na cvikách a toto je jedna z nich; Mechanizmy úniku malígnych buniek
z dosahy IS, imunológia vzniku metastáz – toto je jedna z tých otázok
pri ktorých si poviete, že veď to si nevytiahnem a vlastne tam toho až
toľko nie je (vytiahnete :-D). No ústna bola boj, dostala som od skúšajúcej
kúsok čokolády (ďakujem :-D a odporúčam nezabudnite si zobrať ten cukor aj
na skúšky), ale dala som to. Imunológ asi radšej nebudem, pre bezpečie mojich
pacientov.
Odporúčania: Snažte sa to
pochopiť, nie len naučiť. Kreslite si, píšte si schémy, mapy, čokoľvek, čo Vám
pomôže si to predstaviť. Neostaňte len pri texte.
Skúškové
Predtým ako opíšem ostatné
predmety si dáme takú vsuvku o tom, ako vyzeralo moje skúškové. Kto si
pamätá alebo čítal, robila som ešte biochémiu, ktorá bola mojou prioritou
a potrebovala som ju spraviť pred Vianocami. Kto máte podobný problém,
určite sa jej zbavte ako prvej a čo najskôr. Takže 13.12. som mala môj
štvrtý pokus biochémie. Ako dopadol? Neurobila som test. Znova. Štvrtýkrát. Kto
to zažil vie si predstaviť moje pocity. Najbližší možný termín až
v januári. Nejakým spôsobom sa ale uvoľnil termín o týždeň 19.12.
Lenže 18.12. som mala mať skúšku z internej propedeutiky. Vedela som, že
ak nespravím aspoň jednu z tohtosemestrálnych riadnych skúšok
v predtermíne, nestihnem to počas skúškového. A preto som sa rozhodla
ísť na obe. Jeden deň interná, druhý deň biochémia. O tom ako prebiehali
samotné skúšky vám poviem pri konkrétnych predmetoch, avšak našťastie som obe
spravila.
Na začiatku januára som mala
skúšku z imunológie, kde som nespravila test. Opravný som mala cca
v polovičke januára, ktorý ako už viete, som spravila. Avšak ostali mi asi
2 týždne na mikrobiológiu. Pri prvom pokuse som nespravila test. Koniec skúškového,
ostával posledný týždeň a potom nový semester. Vedela som, že nie je veľká
šanca sa to za týždeň naučiť, avšak skúsila som. Stálo ma to moje psychické
zdravie. A skúšku som neurobila, ale o tom tiež bližšie pri opise
mikróbov.
Takže zo skúškového odchádzam
s nespravenou mikrobiológiou, ptsd z biochémie, nulovou energiou
a dosť zničenou psychikou. Inak ale nenechajte sa odradiť. Len si stanovte
priority. A nie, prioritou nech nie je za všetkých okolností škola ale
vaše zdravie. Môj problém je, že neviem oddychovať. Kedykoľvek by som si dala
prestávku, mala som výčitky, že sa neučím. Pracujem na tom. Ak máte podobný
problém, skúste si nájsť nejaké aktivity, ktoré vás bavia a motivujú
k tomu, aby ste pokračovali. Pre mňa je tým Červený kríž, ale aj rôzne
workshopy, maľovanie, čítanie kníh, príroda a najnovšie idem skúšať
keramiku. Nájdite si čokoľvek ale určite sa neučte 24/7.
Interná propedeutika
Toto bol jednoznačne najlepší
predmet tohto semestra. Vlastne taký prvý klinický predmet. Interná
propedeutika mala prednášky a stáže. Stáže sme mali v nemocnici na
Mickiewiczovej. Prebiehali tak, že vždy ráno sme mali prednášku a potom sme
sa podelili po krúžkoch, každý dostal jedného doktora a zvyšok dňa sme
boli s nimi. Niekedy to prebiehalo tak, že sme sa ešte rozdelili na
trojice, každá dostala jedného pacienta a mali sme odobrať anamnézu.
Inokedy sme všetci spoločne chodili k niektorým pacientom, ktorí mali buď
niečím zaujímavé diagnózy, alebo keď sme mali tému auskultácia srdca tak sme
chodili postupne ku väčšine pacientov a skúšali sme si to.
Čo si treba kúpiť: vlastný
fonendoskop, zdravotnícke oblečenie, topánky (nikto neriešil aké konkrétne
máte), odporúčam bielu mikinu, alebo tričko s dlhým rukávom a mini
zápisník, ktorý zmestíte do vrecka.
Skúška: online test a potom
ústna. Vytiahla som si vyšetrenie prsníkov, genitálu a vyšetrenie per
rectum a druhá otázka bola nefritický a nefrotický syndróm. Toto bola
naozaj dobrá skúška, aj keď som dosť trpela, keďže hneď na ďalší deň som mala
biochémiu, ale prežila som.
Mikrobiológia
Druhý semester mikrobiológie bol
pre mňa zaujímavejší ako prvý. Prednášky sme mali formou kazuistík, a teda
rozoberali sa na nich konkrétne prípady súvisiace s danou témou. Na
cvičeniach sa potom pokračovalo trochu v teórii k tej téme. Mali sme
aj jedno cvičenie v simulačnom centre, ktoré bolo zamerané na sepsu.
Zápočet bol tentokrát len jeden,
opäť z tých otázok, ktoré zverejňujú, písal sa na PC. Plus bolo ešte
skúšanie kazuistík, ktoré prebiehalo tak, že sme si vytiahli 2 kazuistiky, mali
čas na prípravu na odpovedanie na otázky a odpovedali. Kazuistiky na
skúšaní vyzerajú presne tak, ako tie, ktoré sa rozoberajú na prednáškach/cvičeniach
a dostanete ich všetky od ústavu.
Skúška má 2 časti. Jeden deň sa
píše test a na druhý deň je ústna. Môj prvý test som nespravila. Druhý som
spravila na 75%, čo je spodná hranica na prejdenie. Na druhý deň na ústnej som
si vytiahla Filárie, chinolóny a imunomodulátory biologického pôvodu.
V skratke dopadlo to tak, ako ste sa dočítali vyššie, nespravila som a zo
skúšky som odišla. Nevedela som si ani napísať prípravu ani k jednej
z otázok. S týmito mikróbami nie som ešte úplne zmierená, takže viac
si ich môžeme rozobrať keď spravím skúšku, resp. minimálne o jej priebehu
si povieme viac potom. Zatiaľ moje postrehy a odporúčania – ak viete, že
nie ste dobrí v testoch (ako ja), robte si ich aj počas semestra. Spravte
si kartičky, učte sa ich. Taktiež spracujte si tie otázky tak, aby sa vám dali
učiť. Mne to hotové vypracko veľmi nevyhovovalo, keďže tam toho bolo naozaj
veľa. Učila som sa teda z repetka a striedavo z vypracka. Lenže
potom som na konci nemala z čoho opakovať, lebo mi chýbali nejaké ucelené
poznámky.
Posledné odporúčanie, ktoré si
všímam vždy pri každom predmete a nie úplne sa mi darí ho dodržiavať.
Robte si poznámky a vlastné vypracko hneď od začiatku. Keď sa preberá
nejaká téma, nájdite si k nej otázky zo skúšky a prejdite si rovno aj
tie. Toto som robila na fyziológii prvýkrát a bol to najlepší spôsob. Na
skúšku už potom naozaj „len“ opakujete.
A teda aby to nebolo celé
také negatívne, tu je pár vecí, ktoré sa mi tento semester podarili a mám
z nich radosť:
-
Stala som sa jednou zo zodpovedných za chod
Nemocnice pre medvedíka. Baví ma to, oddýchnem si pri tom a vidím
v tom zmysel.
-
Začala som sa po skúškovom viac venovať
Červenému krížu, bola som na školení o psychologickej prvej pomoci, ktoré
prišlo krátko potom, ako som sama konečne navštívila psychologičku po tomto
skúškovom.
-
Prihlásila som sa na kurz sonografie, ktorá má
naozaj veľmi baví a zaujíma a myslím si, že ju budem vedieť uplatniť
aj v mojej ďalšej praxi.
-
Stala som sa ambasádorom pre Compendium
medicine, ktoré predáva také malé šikovné knižky, ktoré sa vám zmestia do
vrecka :-) . Ak by ste chceli pozrieť, tak klik sem: https://compendiummedicine.com/?ref=fshntatn
a kódik na zľavu: SkoroMedik10.
-
Žilinský samosprávny kraj pre nás zorganizoval
Tour de nemocnice ŽSK. Pozreli sme si nemocnice, ktoré v kraji spravuje
župa, dozvedeli sme sa množstvo zaujímavých a dôležitých informácii
a niektorí sme si možno našli aj budúce zamestnanie, alebo aspoň miesto na
prax. To uvidíme v budúcnosti 😊.
Tak... Tento článok mi trval
neobvykle dlho, ale to aj toto skúškové. Zničilo mi psychiku, a to som si
myslela, že po anatke už nebude nič také zlé. Bolo :D. Áno, mikróby som
neurobila a teraz je to pre mňa dosť dilema, či ich ísť robiť v lete,
alebo až v 4. ročníku. Ale biochémia ma zničila. Potom už všetko išlo dole
vodou. Síce som si to tak nepripúšťala, ale keď sa ocitnete na tom piatom
pokuse, tá psychika si to odnesie. A nejaká rada nakoniec? Nájdite si
psychológa hneď po úspešnom prijatí na túto školu. Alebo vlastne ešte predtým
a možno na ňu ani nepôjdete.
Ale nie, túto školu mám rada,
neviem si predstaviť robiť nič iné, ale je to boj. Ďakujem za prečítanie
a držím všetkým palce.
Komentáre
Zverejnenie komentára