Preskočiť na hlavný obsah

2. Ročník na LFUK, Letný semester 2. časť



Ahojte, v tomto článku si zhrnieme môj zatiaľ najobľúbenejší predmet a môj zatiaľ najproblémovejší predmet. Fyziológiu a lekársku biochémiu.

Fyziológia

Začnem tým lepším. Keďže aj v článku z minulého semestra som fyziológiu opísala trošku viac, aj po celkoch, spravím tak aj teraz. Koniec koncov, tento predmet si to zaslúži.

1.       Fyziológia zmyslov

Skúšali sme si rôzne vyšetrenia sluchu – skúšky ladičkami, vyšetrenie nystagmu. Taktiež sme si vyskúšali otoskopiu na figuríne aj na sebe navzájom. Čo sa týka zraku – vyšetrili sme si zorné pole, centrálnu zrakovú schopnosť, otestovali sme si farbocit aj stereoskopické videnie. Čo sa hmatu týka, otestovali sme si kožné mechanoreceptory a kožnú citlivosť. Pri čuchu sme si vyšetrilli čuchový zmysel pomocou rôznych vzoriek vôní, rovnako tak sme si otestovali aj chuťové zmysly.

Za mňa sú tieto zmysly téma, ktorou by sa v podstate mohla fyziológia aj začať. Také hranie sa, celkom je to nenásilné, kým to nepríde k anatómii ucha a oka, ktorá nie je akurát moja obľúbená.

2.    Fyziológia centrálneho nervového systému

Pre mňa tu aj v anatómii stále najťažšia téma. Vyšetrili sme si reflexy aj funkcie mozočka, naše priestorové schopnosti, kognitívne funkcie, reakcie zreníc na svetelné podnety, odmerali sme si na PC náš reakčný čas (akože blikne svetielko, treba kliknúť, alebo to vydá zvuk a treba kliknúť, no klikáte aj keď nebliká, lebo už vidíte blikať všade) a učili sme sa o poruchách rečových centier (táto časť je pre mňa akurát veľmi zaujímavá aj anatomicky aj fyziologicky a najmä tá patologická stránka). Prišlo mi, že CNS sme prešli strašne rýchlo a už bol zápočet. Na toto akurát mohlo byť viac času.

3.     Fyziológia kardiovaskulárneho systému

Pre zmenu toto je moja najobľúbenejšia téma zatiaľ aj v anatómii aj tu. Učili sme sa vyhodnocovať EKG s ktorým sme mali spojenú aj simuláciu (mali sme zistiť, že náš pacient má infarkt, čo sme akosi vyhodnotili po prvom pohľade na monitor na ktorý bol napojený a simulácia skončila vlastne skôr ako začala). Učili sme sa auskultovať – aj na sebe aj na figuríne (dospelej aj na dieťati), merali sme si tlak, testovali efekt fyzickej aktivity na naše srdcia (som rada, že toto mi nikto netestoval na praxi, lebo by si ma tam rovno nechali ležať :D ). Za mňa škoda, že sme si nemohli všetci skúsiť natočiť EKG, keďže na to naozaj nie je čas a priestor – robilo sa len jedno. Akože na praxi som ich za ten týždeň spravila naozaj veľa, ale určite by som išla do toho prvého viac pripravená, keby som si ho mohla v škole skúsiť aj prakticky, nie len teoreticky. Každopádne sa veľmi teším na patologické predmety a KVS tam, keďže zatiaľ je to oblasť, ktorá má hneď po predčasniatkach berie najviac.

4.     Fyziológia obličiek a endokrinného systému

Toto sú síce dve samostatné témy ale je z nich 1 zápočet, ktorý mi totálne pokazil skúškové. Všetky zápočty z fyziológie som celý rok písala bez väčších problémov na prvýkrát a tento v čase predtermínov a príprav na skúšky som si bola napísať 3x. Obličky som sa kvôli, alebo možno vďaka tomu naučila mať rada, pochopila som ich snáď lepšie ako som vôbec očakávala. Hormóny som sa naučila tak, že na biochémii som sa ich už učiť nemusela. Ale to všetko na úkor toho, že som si musela preložiť skúšky. No keď sa darí, tak sa darí. Ale o skúškovom o chvíľu. Čo sa týka praktík k týmto témam – mali sme klinické prípady, vzorky moču pacientov a mali sme im stanoviť diagnózy. Čo sa hormónov týka, najprv sme spoločne rozoberali účinky a funkcie jednotlivých hormónov, potom sme boli na simulácii najprv na PC, ktorá bola maximálne divná, asi najhoršia zo všetkých. Mali sme pokusné myši, ktorým bol podaný nejaký hormón a na základe výsledkov krvi, rôznych testov a rôznych čísel, ktorým sme aj tak nerozumeli, sme mali prísť na to, aký hormón sme im podali. Keď sme však vybrali nesprávnu možnosť (čo sme vybrali vždy, lebo sme nevedeli ani čo robíme), tak nám program napísal: "Rozmýšľali ste už niekedy o štúdiu na inom, ľahšom type vysokej školy? (napr. Masmediálna komunikácia)“. Takže tak no zhodnoťte si sami :D. Potom sme mali aj simuláciu s figurínou/pacientom. Ktorá tiež nedopadla úplne najlepšie. Mali sme si vyhodnotiť, že chceme vyšetriť krv, lenže pani, ktorá nám mala dať výsledky krvi odišla a nechala nás tam samých, takže sme veľmi nevedeli čo robiť, celé to bolo chaotické.

 Skúška. Skúška z fyziológie je dvojdňová, naozaj nemám rada dvojdňové skúšky, pretože keď už idete na tú skúšku, chcete ju v ten deň aj ukončiť a zvyšok dňa a najlepšie aj ďalší deň iba spať a snažiť sa neumrieť z nedostatku jedla, spánku a slnka. Každopádne prvý deň sa písal test – formu mal presne takú istú ako zápočtové testy, 10 otázok, z každého celku jedna, sú otvorené, takže sa rozpisujete. Zvyšok dňa čakáte na výsledok, ak je úspešný tak potom čakáte na pozvánku od skúšajúceho na ústnu na druhý deň. Toto je dosť plus, keďže síce tá skúška trvá dva dni, ale viete deň dopredu, kto vás bude skúšať (to vie psychicky dosť pomôcť, resp. viete sa pripraviť). Na skúške som si vytiahla „Neuromediátory a neuromodulátory, ich úloha v centrálnych mozgových funkciách“, čo bola pre mňa teda naozaj hrozná otázka a hlavne CNS och. No ale nejako som sa vymotala. A druhú otázku som mala „Funkcia močových ciest (od kalichov po uretru), močenie, moč – objem a zloženie“, čiže aspoň k niečomu mi bol ten posledný trikrát opakovaný zápočet. Vedela by som si predstaviť aj omnoho krajšie otázky, ale fajn, spravila som, dobre bolo.


Skúškové

Hodnotenie biochémie predbehnem najprv takým úvodom do skúškového. Chcela som ísť na predtermín z fyziológie, pripravovala som sa na to od septembra (vážne, proste som sa rozhodla, že na to pôjdem a učila som sa na zápočty podľa skúškových otázok a robila si vypracko), lenže predtermíny sme si najprv mysleli, že nedostaneme vôbec a potom sme dostali v poslednom týždni, lenže skôr vypísali predtermíny z biochémie. Takže som začala uvažovať nad tým, že ak chcem aspoň jeden predmet v predtermíne, musím sa preorientovať na biochémiu. Takže, dala som si hneď prvý termín z biochémie, ktorý vypísali. Lenže čo sa stalo – neurobila som na 2x zápočet z obličky z fyzio a kryl sa mi s biochémiou. A samozrejme zápočet pre mňa bol dôležitejší a celkovo fyziológia bola dôležitejšia (má viac kreditov, bez nej nevedie cesta ďalej). Takže predtermín som zrušila, dala som si termín z biochémie o 2 týždne potom, ako som sa dozvedela, že nemám zápočet. Lenže ten som opravovala 2x a na biochémiu mi ostal týždeň, ale tento termín som už presunúť nemohla, lebo mi ostávala ešte skúška z fyzio. Prvý termín z biochémie som nespravila. A keďže som už naozaj musela riešiť fyzio, lebo som sa bála, že keď ju budem posúvať kvôli biochémii nakoniec neurobím ani jedno. Takže som si dala 10 dní na fyzio, ktorú som našťastie spravila hneď. No ale potom prišla opäť biochémia, na ktorú mi ostal týždeň. A znova som ju nespravila. Takže skúškové skončilo s nespravenou biochémiou. Jaj a ešte som zabudla, že pomedzi ten prvý neúspešný pokus z biochémie a zápočty z fyzio som mala ešte skúšku z vedy, angličtiny a psychológie. A ešte v okolí predtermínu z biochémie a vlastne nakoniec mojich opravných zápočtov z fyziológie bol zápočet z mikróbov, ktorý som naozaj rada, že sa podaril na prvýkrát. A i keď na vedu sa neučíte nič, ale pol dňa vám tá skúška zoberie, na angličtinu som si nechala pol dňa na pozretie tém, aby som vedela aspoň cca aké sú tam témy a pol dňa zobrala skúška. No a na psychológiu som si tiež nechala deň na učenie a pol dňa na skúšku, ale tú som sa učila aj počas semestra (vôbec netreba ak dávate pozor na prednáškach). Takže čo s biochémiou? August? Ťažko. Augustový termín sme dostali jeden s kapacitou 30 študentov a zaplnil sa po prvom týždni skúškového. Ďalší nedostaneme. Každopádne som verila, že sa to nejako vyrieši a začala sa učiť na biochémiu úplne odznova. (Dala som si týždeň pauzu.)


Lekárska biochémia 2

Pôvodne som si myslela, že o biochémii nebudem písať. Mám taký zvyk, že vždy píšem tieto články až keď sú všetky predmety spravené a uzavreté. Nuž ale to by som ho tento semester nenapísala vôbec. Takže ako to dopadlo s termínom? Zvýšila sa kapacita na 45, stihli sa prihlásiť niektorí, ktorí o tom nejakým spôsobom vedeli. Mne dala svoj termín spolužiačka, za čo som jej veľmi vďačná. Každopádne potom sa pridal termín s kapacitou 20 ľudí na ktorí sa nakoniec prihlásilo 7 a z môjho termínu tiež asi 10 ľudí na skúšku neprišlo. Takže len jednu vec by som chcela ako radu – keď sa prihlásite na termín a nechcete naňho ísť, odhláste sa. Držíte miesto ľuďom, ktorí by tam reálne ísť chceli. A ako dopadol môj tretí pokus? Nespravila som.

Prednášky – choďte, robte si poznámky. V lete som bola tuším na každej (možno okrem dvoch), oplatia sa. Lenže oplatia sa ak sa dopredu aspoň cca naučíte tú tému. Inak to aspoň na mňa je prirýchle a ak si chcete aj písať aj počúvať, nič z toho nebudete mať, takže si budete len fotiť a vlastne to vám to nafotené môže poslať aj niekto iný a radšej sa učte doma. Takže na prednášku naučený a bude dobre.

Praktické cvičenia – rovnaké ako minulý semester, na začiatku testík, tentokrát však bola podmienka mať celkový priemer zo všetkých testov nad 60%. Potom sme si prešli tému – prezentácia + otázky. A potom sme mali samotné praktické cvičenie.

Skúška – trvá síce len 1 deň, ale pripravte sa, že ak spravíte test tak celý deň. Test sa píše ráno, vyberáte z možností, označujete do odpoveďového hárka (nie je to taká rozpisovacia skúška ako z chémie v prvom ročníku). Potom čakáte tak cca 2h na výsledok, ktorý chodia vyučujúci oznamovať na chodbu. Príde, povie meno, počet bodov, prípadne vám k tomu niečo dodá. Ak ste uspeli (viac ako 75%), buď si vás hneď zoberie na ústnu, alebo vám povie čas kedy sa dostaviť (podľa počtu študentov, ktorých má skúšať). Ak ste neuspeli, idete domov. Ja som 3x nespravila test, takže tento predmet sa tu ešte bude spomínať aj v ďalšom semestri.



Letný semester – nebol podľa mňa ťažší ako predchádzajúci. Aj napriek neúspechu na biochémii, neprekonala náročnosť histológie spojenej s anatómiou a do toho s fyziológiou a vlastne aj so samotnou biochémiou. Biochémia nie je sama o sebe až taká ťažká (podľa môjho názoru), zlý je ten test.


Druhý ročník – prvý semester bol za mňa horší – bolo tam viac „dôležitých“ predmetov a náročnejšie skúšky. Viem si predstaviť, že niekto, kto spravil biochémiu v predtermíne a fyzio hneď potom a mal 2,5 mesiaca prázdnin by určite tento letný semester nezhodnotil ako náročný. Každopádne za mňa bol letný menej namáhavý ako zimný. Čo sa skúšok týka, hlavne si to dobre usporiadajte. Proste dajte si prvé to, v čom si veríte a určite nie to, čoho sa viac bojíte a nejde vám to. Keď píšete z niečoho zápočty na druhý pokus, keď máte výsledky z testov na hrane s prejdením, tak si z toho nedávajte predtermín. Moje poučenie a rada – v zime anatka prvá, potom histológia a učte sa anatku poriadne od prváku. Alebo histológia v predtermíne (ak vám dajú) a potom celé skúškové na anatku. Nám predtermín z anatky nedali, keby bol išla by som určite naňho a potom tak v polke skúškového by som si dala histológiu. Mala som anatku hneď prvý termín a z Vianoc si pamätám len pohľad na Nettera a lebku na stole, inak ani vlastne neviem, že Vianoce boli. Dala by som si to inak? Nie. Vzhľadom na ponúknuté termíny to takto bolo pre mňa najlepšie. No a v lete? Zbaviť sa čo najskôr všetkých vecí ako veda, anj, psychológia, spraviť všetky zápočty hneď a neťahať si ich do skúškového. Ak náhodou nespravíte niektorý zápočet z fyzio, ísť ho opraviť čím skôr a určite sa poriadne naučiť na ten posledný, nech si ho neťaháte do skúškového, resp. do posledného týždňa, lebo sa pripravíte o predtermíny. To isté so zápočtami z mikróbov – ideálne ich spravte na prvýkrát, ak nie, tak čím skôr, aby ste si ešte aj toto nebrali ďalej. Čo sa usporiadania skúšok týka – choďte na prvú na tú v ktorej si viac veríte. Určite choďte na predmet z ktorého ste mali počas semestra lepšie výsledky. Proste keď ste písali testy z biochémie na hrane (ako ja) a zimným kreditovým testom ste ledva prešli (prípadne na prvýkrát ani neprešli) tak nechoďte na tú biochémiu na predtermín. Rovnako – ak ste písali zápočty z fyziológie tak, že ste každý opravovali, asi si ju budete musieť viac prejsť a nebude vám stačiť týždeň. Počítajte si kredity! Myslite na to, že keď spravíte všetko, ale fyziológiu nie, nemôžete ísť ďalej. Ak nespravíte iba biochémiu, idete ďalej.

A posledná vec. Každý sme iný. Skúste sa toľko neporovnávať a neriešiť plány ostatných a hlavne sa nenechajte nahovoriť na iné usporiadanie skúšok ako viete, že zvládnete. Niekomu vyhovuje viac dať si ako prvú skúšku predmet v ktorom nie je až taký dobrý, aby sa prekonal a naučil sa naňho a ten druhý si nechá ako istotu potom. Na skúškach nie je istota, je to šťastie a náhoda. Takže za mňa, robte prvé to čo viete lepšie. Určite je pre psychiku lepšie na začiatku skúškového uspieť a ísť ďalej, ako neuspieť a musieť sa prehodiť na druhý predmet. Držím palce a ďakujem, keď ste sa dočítali až sem 😊.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Môj gap-year

Ahojte, ak ste čítali môj posledný článok viete, že môj uplynulý rok bol „gap-year“. Čo to znamená? Jednoduché vysvetlenie je, že som nenastúpila na vysokú školu a rozhodla sa dať si tzv. „rok voľna“. (Tento slovenský názov musel vymyslieť veľmi vtipný človek.) Trochu obšírnejšie vysvetlenie je, že som sa rozhodla nenastúpiť na vysokú školu napriek tomu, že som na ňu bola prijatá a rozhodla sa pracovať na sebe a na tom, aby som sa dostala na školu, na ktorú som prijatá nebola. Mnoho ľudí volí cestu gap-year-u z rôznych dôvodov, ako napríklad spoznanie samých seba, určenie si priorít, rozhodnutie sa, kam bude ďalej smerovať ich život. Veľa ľudí sa rozhodne rok cestovať, niektorí sa rozhodnú pracovať a zarobiť si na vysokú školu a mnoho iných dôvodov. Ja som sa rozhodla pre takú kombináciu všetkého s tým, že som presne vedela, kam chcem smerovať svoj život. Tento smer bola medicína. Neprijatá na medicínu, prijatá na vysokú školu. Gap-year, alebo nastúpiť ...

Prípravný kurz na lekársku fakultu

Súčasťou prípravy na medicínu častokrát bývajú aj prípravné kurzy. Rada by som Vám priblížila môj názor na to, či je potrebné mať prípravný kurz, podľa čoho si kurz vyberať a taktiež aké ďalšie materiály je dobré použiť k príprave na prijímacie skúšky. Je dôležité mať kurz? V roku 2021, keď som sa pripravovala na prijímacie skúšky na LFUK som prijímací kurz nemala (na medicínu som sa nedostala). V roku 2022 som sa k mojej príprave postavila úplne inak a mala som prípravné kurzy hneď 3 (na medicínu som sa dostala). Čo však, samozrejme, ešte nevypovedá o dôležitosti kurzu. Tento bod si musí každý zvážiť sám. Pre niekoho nemusí byť kurz podstatný, pre iného môže byť veľmi dôležitý. Ja som napríklad v roku 2021 počúvala, ako je kurz zbytočný a ako sa aj tak všetko potrebné naučím v škole. Ak Vám niekto tvrdí podobné, klame. Nie je možné, aby sa v školách prebralo všetko potrebné aj na prijímacie skúšky. A nie, prijímačky nie sú „len“ z učiva, ktoré sa preberá na školách. Častokrát obsahujú...

Príprava na prijímacie skúšky na Lekársku fakultu Univerzity Komenského

Ahojte. Tí ktorí ste čítali moje predchádzajúce články viete, že som sa minulý rok na medicínu nedostala, zásadne som zmenila svoju prípravu a tento rok som prijímačky na LFUK zvládla úspešne. Keďže moja príprava na priímačky na LFUK bola v roku, kedy sa mi na ňu nepodarilo dostať diametrálne odlišná od tej tohtoročnej, chcela by som venovať tento článok práve príprave na prijímačky na LFUK. Ak sa aj chystáte na akékoľvek iné prijímačky, verím, že si tu nájdete aspoň pár rád, ktoré by ste mohli zužitkovať aj v tej vašej príprave. Modelové otázky Najdôležitejší bod celej prípravy. Ak by ste aj všetky ostatné body vynechali, tento vynechať rozhodne neodporúčam. Pokiaľ škola, na ktorú sa chystáte vydáva modelové otázky je nutné si ich zadovážiť. Mnohé školy ich ponúkajú ako taký návod k tomu, ako by mohli vyzerať otázky na samotnej prijímacej skúške. Avšak mnohé, medzi nimi aj LFUK skladajú prijímacie skúšky práve z týchto modelových otázok. Je teda dobré vedieť ich čo najlepšie. Ako som ...