Ahojte. Do tohto blogu som si nechala histológiu
a embryológiu, biochémiu a fyziológiu. Je trošku dlhší ako zvyčajne,
ale fyziológia a histológia si to zaslúžia.
Fyziológia 1
Začnem tým, pre mňa, najlepším z týchto 3 predmetov.
Fyziológia mala prednášky nahraté, takže sme si ich vedeli kedykoľvek pozrieť.
Plus k tomu vždy po skončení určitej témy bola jedna prezenčná prednáška,
na ktorej sa dalo pýtať otázky, prípadne sa ešte niečo odprednášalo. Na
praktikách sme taktiež preberali dané témy a k tomu sme si občas
skúsili aj čo-to praktické. Čo sa týka obsahu praktík, bavili ma. Témy sú
vymyslené zaujímavo, riešili sme veľa case-ov, takže sme si vedeli dané
vedomosti predstaviť aj na reálnych prípadoch. Čo sa ale týka praktických vecí,
mnoho ľudí zaujíma pravdepodobne hlavne odber krvi. Spíšem vám postupne po témach,
čo praktické sme k nim robili.
1. Fyziológia krvi
a.
Na prvom praktiku sme si brali kapilárnu krv (z
prsta).
b.
Na druhom sme si už brali venóznu krv – najprv,
kto chcel a potreboval, sme mali k dispozícii simulátor a potom
sme si mohli brať krv navzájom. Mohli! To znamená, že ak vám býva zle, treba to
povedať a krv nemusíte ani brať a nemusia brať ani vám. Napríklad ja
pri odbere odpadávam, ak neležím a keďže priestory učebne neumožňujú
ľahnúť si (akože ja by som si ľahla aj na stôl, ale bolo mi to zamietnuté), tak
mne krv nebrali. Ja som si jeden odber spravila a bolo to super. Veľká
škoda je, že sme každý stihli iba 1 odber za celý semester, keďže sme sa viac
venovali teórii a case-om.
c.
Plus sme si vyšetrovali čas krvácania – takže
zase kapilárna krv.
d.
Simulátor – toto bolo super. Boli sme na simulátore,
kde sme riešili klinický prípad pacienta.
2. Fyziológia nervu a svalu
– tu dokopy nič praktické nebolo, okrem programu v počítači, ktorý naťahoval sval a počítal jeho silu
3. Fyziológia dýchania
a.
Mohli sme si zmerať vitálnu kapacitu našich pľúc
a taktiež vyskúšať auskultáciu, či už na človeku alebo na simulátore
dieťaťa. Taktiež sme si merali expiračný prietok a počítali ventiláciu
v pokoji a po záťaži.
b.
Simulačné centrum – druhýkrát na simulátore bolo
lepšie, ako prvý. Vedeli sme už čo čakať, ako postupovať a celovo tento
druhý „pokus“ nám vyšiel lepšie. Aj keď je pravda, že sme u „pacienta“,
ktorý mal nakoniec astmu, mali podozrenie na pneumotorax, ale nakoniec sme
to všetci prežili. Táto výučba na simulátore sa mi naozaj páči a som rada,
že to je súčasťou hodín.
4. Fyziológia tráviaceho systému a výživy + metabolizmus
– tu sme veľa praktických vecí nemali. Vlastne sme si len jeden
deň zapisovali čo sme jedli, pili, akú aktivitu sme vykonali a potom sme
počítali metabolizmus a pod.
Takže čo sa týka našich praktík,
teória bola super, venóznych odberov bolo málo. Celkovo ale môže byť. Na
začiatku sme dostali, podľa mňa, veľmi dobrú radu, tak sa s ňou podelím.
Učiť sa treba na každé cviko, to je už hádam každému jasné. Ale je super sa
učiť rovno podľa otázok na skúšku. To znamená, že ak sa ide na danom cviku
robiť fyziológia krvi, naučila som sa predtým všetky otázky na skúšku
z fyziológie krvi. Veľmi mi to pomohlo pri zápočtoch, na ktoré som si už
iba zopakovala a pevne verím, že to ocením pred letnou skúškou.
Okrem prednášok a praktík do
výučby fyziológie pridali aj TBL (team based learning). Prebiehalo to tak, že
nás rozdelili do skupín, všetci sme sa stretli v posluchárni, dostali sme
prípadovú štúdiu – pacienta, ktorému niečo je a následne otázky (s možnosťami)
k danej chorobe, prípadne k téme, k pacientovi. Spoločne
v skupine sme diskutovali o správnej odpovedi, následne sme
hlasovali, vyhodnotilo sa ako hlasovali všetky skupiny a následne sme
všetci spoločne diskutovali o odpovediach. Pred TBL sme dostali samozrejme
informácie o akú chorobu pôjde a aj nejaké materiály na štúdium,
určite sa dopredu treba pripraviť, inak vám to TBL veľa nedá. Ide tu hlavne
o to, aby každý jeden pochopil danú problematiku a aby všetko bolo
vysvetlené. A tým, že sa na to snažíme prísť spoločne a každý niečo
pridá, dovysvetlí, spýta sa, tak ani raz sa mi nestalo, že by som odchádzala
s tým, že som niečo nepochopila. Ja sa teda vôbec neviem učiť
v skupine, ale tieto TBL sú super. Mali sme 2 a vždy vyšli pekne pred
zápočtom, takže to bolo aj veľmi dobré zopakovanie na test. Dokonca pred
posledným testom TBL nebolo a viacerí sme sa zhodli, že nám chýbalo.
Biochémia 1
Keďže som fyziológiu pomerne dosť
natiahla, tento diablov predmet skrátim. Prednášky boli, viac neviem dodať :D.
Cviká boli fajn, viac menej sa stále merala absorbancia niečoho, čo ste sa
predtým pokúšali napipetovať. Testy sme tento semester (podľa mňa našťastie)
mali 2 (doteraz býval 1). Oba mali 15 otázok na možnosti a 5 otvorených.
Testy boli hrozné a kto ich náhodou nespravil vo výsledku dokopy nad 70%
v skúškovom si napísal test z celého semestra. S týmto predmetom
som veľmi bojovala a ešte bojovať budem, takže hádam o ňom budem môcť
napísať viac neskôr. Momentálne som rada, že naňho ešte nemusím myslieť, poďme
ďalej.
Histológia a embryológia 2
Druhý a posledný semester
tohto predmetu. Prednášky boli viac embryologické, praktiká čisto histologické
(klasicky). Rozdiel oproti prvému semestru histológie bol v tom, že teraz
sa preberali celky po sústavách – brali sa už konkrétne orgány a mňa
osobne to bavilo viac, viac som tomu rozumela a lepšie si to vedela
zaradiť. Zápočtove testy boli 2, prebiehali klasicky tak, ako tie minulý
semester – na PC, otázky s možnosťami. Plus sa každý týždeň písal testík
k aktuálnej téme.
Skúška – podstatná časť tohto
predmetu je skúška. Skúška trvá 2 dni a to ma absolútne zničilo. Bežne po
skúške je človek rád, že má potom a celý deň (a najbližších pár dní tiež)
chce iba spať. Tu som sa po prvom dni ešte učila a vlastne som 3 dni
dokopy nespala. Prvý deň sa píše test – súbor otázok sme dostali
v dokumente aj so správnymi odpoveďami, napriek tomu však tento test bol
pre mňa najhoršia časť. Následne, ak spravíte test, je praktická časť –
dostanete náhodne 10 preparátov, ktoré treba správne pomenovať a napísať
farbenie. Táto časť bola naozaj v pohode. Celé skúškové sme mali otvorenú
praktikáreň a mohli sme si chodiť pozerať preparáty. Takže to sa dá pekne
naučiť. Následne ak aj túto časť spravíte, na druhý deň je ústna. Ťahajú sa 3
otázky z celkov: 1. Histologická technika a všeobecná histológia (tento
celok je vlastne celý prvý semester histológie a ušla sa mi otázka spojivové
tkanivo), 2. Mikroskopická anatómia (tu som si vytiahla slinné žľazy) a 3.
Embryológia (neuveriteľne som si tu vytiahla ultraštruktúru a vývin oocytu
a spermie – cítila som sa, ako keď som si na biológii vytiahla rozdiel
medzi eukaryotickou a prokaryotickou bunkou). Najhoršie na tejto skúške
pre mňa bolo to, že trvala 2 dni. A ten test. Čo sa týka množstva učiva,
je ho podstatne menej ako na anatku. Zároveň však bolo, pre mňa, horšie
predstaviteľné a nedá sa tam domyslieť si toľko vecí ako v anatke.
Proste to treba vedieť presne tak, ako to je.
Z čoho som sa učila?
Histológiu z memorixu. Mala som aj Lullmann-Rauch, ktorá má viac textov
a vysvetlení, ale neučilo sa mi z nej dobre. Embryológiu som sa učila
z knihy Embryológia človeka – Karol Kepeller – toto bola za mňa naozaj
skvelá kniha, ktorá obsiahla celú embryológiu, mala som ju z knižnice
(neviem, či sa dá niekde inde zohnať) a určite ju odporúčam. Kúpila som si
aj Langmannovu lekársku embryológiu, ktorá mi tiež pri príprave pomohla na
dovysvetlenie niektorých vecí, ale predchádzajúca kniha podľa mňa úplne stačí.
Nad všetkými týmito knihami sú však prednášky pána profesora, ktoré sú dostupné
na youtube histologického ústavu (samozrejme, choďte prezenčne, stojí to za to,
ale pred skúškou sa oplatí pozrieť tie na youtube). Plus pri príprave na skúšku
mi dosť pomohli vypracká, ktoré neboli úplne ideálne, ale lepšie ako nič.
Verím, že som na nič nezabudla.
Bolo to trošku dlhšie ako som čakala, ale to bolo aj toto skúškové. Čo sa týka
usporiadania si skúšok... Z histológie sme dostali predtermíny. Avšak boli
v tom istom čase ako druhý kreditový test z biochémie a ak som
si niečím bola istá, tak to bolo to, že v žiadnom prípade nechcem ťahať
biochémiu do skúškového, a teda predtermín z histológie som rovno
zavrhla. Namiesto toho som si ale dala anatómiu na hneď prvý možný termín
(9.1.). Následne som si histológiu dala na 7.2. s tým, že keby som
nespravila, mala by som ešte čas do 15.2., tuším, na ďalšie termíny. Myslela som
si, že ak spravím anatku na prvýkrát, tak si histológiu posuniem na skôr. Ale
po anatke som týždeň nebola schopná fungovať, takže nakoniec to vyšlo len tak
tak. Za mňa, ak si trúfate na biochémiu aj histológiu, dajte si histo
v predtermíne a anatku koncom januára. Mne osobne by ale na anatku
iba mesiac intenzívneho učenia nestačil – na histo áno.
Ďakujem ak si ktokoľvek číta
tieto moje blogy. Píšem ich hlavne kvôli sebe, keďže som prišla na to, že je to
taká mierna forma terapie a keď napíšem o predmetoch, ktoré som
spravila tak mám pocit, že som sa ich definitívne zbavila a nemusím na
nich už toľko myslieť. Zároveň je to dobrá forma uchovania „spomienok“, keďže ja
niektoré veci rada vypúšťam z hlavy :D. A ak to má niekomu
v niečom pomôcť, tak sa z toho teším.
Držím palce pri skúškach
a nebojte sa, zvládneme to. Bye.
Komentáre
Zverejnenie komentára