Ahojte, je tu druhá časť
článkov o druhom semestri. V tomto článku vám poviem niečo viac
o zvyšných predmetoch, ktorými sú: Anatómia 2, Histológia
a embryológia 1, Lekárska chémia a Telesná výchova 2.
Anatómia 2
V tomto semestri sme
na anatómii preberali hrudník a brucho. Začali sme klasicky kosťami,
a teda stavce, mostík a rebrá a samozrejme následne spojenia
chrbtice, kraniovertebrálne spojenia a spojenia hrudníka. Pokračovali sme
rovnako ako v predchádzajúcom semestri, čiže svalmi – tentokrát svalmi
trupu. Následne prišli orgány a orgánové sústavy – srdce, dýchacia,
tráviaca, močová a pohlavná sústava.
Zápočet tvoril test z učiva celého semestra na jeho
konci a praktické skúšanie v pitevni. Praktické cvičenia
z anatómie sú pre mňa vždy zaujímavé, a tak tomu bolo aj v tomto
semestri. Dokonca ma bavili ešte viac, ako v prvom semestri, keďže teraz
to nebolo „len“ o kostiach a svaloch, ale pridali sa aj orgány.
Histológia
a embryológia 1
Z histológie sme
mali prednášky a praktické cvičenia. Témy na oboch išli súbežne, takže
väčšinou sme mali prednášku a následne k nej aj praktikum, ku ktorému
sme mali ešte nahratú teóriu na videu. Na každom praktiku sme mali 7-10
preparátov, ktoré sme mikroskopovali, kreslili a popisovali si ich.
Taktiež sme na začiatku každého praktika robili test k aktuálnej téme,
pričom, ak sme mali z 10 testov aspoň 8 na minimálne 70%, mohli sme si
zlepšiť výsledné hodnotenie o 1 stupeň. Čo sa týka zápočtov, počas
semestra sme mali 2 testy, ak by sa stalo, že výsledný priemer z týchto
testov by nebol minimálne 70%, museli by ste písať kreditový test (test
z celého semestra). Na konci semestra sa kontroloval aj zošit s nakreslenými
preparátmi.
Čo sa týka obsahu
predmetu, začali sme úvodom do histológie, pokračovali sme jednoduchšími
preparátmi na zoznámenie sa s mikroskopom a histologickými farbivami,
následne sme prešli na epitely a výstelkové tkanivá, žľazové epitely,
väzivá, potom prišli preparáty kostí, chrupiek a krv, svalové tkanivo
a nervové tkanivo. Na prednáškach sme sa ku koncu začali zaoberať aj
embryológiou, ktorá je pre mňa z celého predmetu najzaujímavejšia.
Kreslenie? V histológii sa veľa kreslí. Na začiatku
semestra som si kúpila farbičky – veľa odtieňov ružovej, modrej, hnedej
a pod. Ja nie som veľmi šikovná čo sa kreslenia týka, na prvom praktiku
som dala šancu farbičkám a papieru aj napriek tomu, že žiaden predmet si
nepoznámkujem do zošita. Všetko, knihy, poznámky, prednášky, no doslova všetko
mám v ipade. A tak dopadla aj histológia, keďže hneď po prvých
obrázkoch na papieri som to vzdala a prišla na to, že v tablete to
nakreslím krajšie, mám to pekne pokope a nemusím nosiť zošiť. Stiahla som
si do ipadu aplikáciu Sketchbook, v ktorej si histologický preparát
nakreslím, popíšem a následne si ho klasicky uložím do zošita
v GoodNotes.
Lekárska chémia
No... Moje pocity
z tohto predmetu sú ešte aj teraz veľmi zmiešané. Začnem teda postupne.
Prednášky – zo začiatku som chodila, potom som prestala. Na
prednáškach sa postupne preberali všetky témy, avšak vo veľa prípadoch som mala
pocit, že to je len opakovanie učiva zo strednej školy. Takže som na prednášky
prestala chodiť, keďže som si to následne prečítala (prezentácie
z prednášok nám našťastie boli poskytnuté, za čo som naozaj vďačná)
a stačilo mi to. Radšej som čas prednášky venovala učeniu sa na praktické
cvičenia.
Praktické cvičenia – no tak tie mi dali pocit, že skúška
z chémie bude jednoduchšia ako z biológie :D a začala som na
nich rozmýšľať nad predtermínom práve z chémie. Ale teda postupne.
Praktiká vyzerali tak, že sme si na začiatku zopakovali a prešli tému,
ktorú sme mali naplánovanú na daný deň, napísali sme si test, urobili praktické
cvičenie – labák, zapísali si všetko potrebné do protokolu, dali si ho podpísať
a bolo. Čo sa testov týka, na každom praktiku sa písal test, ktorý mal 3
otázky – 2 k téme a jedna bola princíp praktického cvičenia.
V prípade, ak sme v predchádzajúci týždeň počítali príklady, tak test
obsahoval navyše aj príklady. Dopredu nám cvičiaca vždy povedala, ktoré strany
z knihy sa na test naučiť, vedeli sme tému praktického cvičenia
a príklady boli naozaj jednoduché. Test sa dal opakovať tuším len 1x, keby
niekto potreboval opakovať viac krát, musel by už ísť na kreditový test (test
z celého semestra), príklady sa dali opakovať aj viackrát.
Myslela som si, že vďaka
týmto testom budem lepšie pripravená na skúšku, avšak teraz (po skúške) mám
pocit, že tie priebežné testy boli len také opakovania viac menej učív strednej
školy s nejakým drobným obohatením a skúška bola teda úplne iná.
Skúška – Skladá sa z 3 častí: časť A obsahuje 35
otázok s možnosťami. V podstate každá otázka má ešte akoby
pod-otázky, kde sa ku každému tvrdeniu treba vyjadriť, či je pravdivé, alebo
nie. Vlastne taký princíp, ako boli prijímačky. Túto časť treba napísať minimálne
na 70%. Test obsahoval otázky prakticky na celú chémiu. Veľa bolo takých, čo
som mala pripravené na časť C, ale veľa bolo aj takých drobností práve
z prednášok, taktiež vzorce a názvy. Tento test bol pre mňa dosť zlý
a prvý krát keď som ho spravila, som bola presvedčená o tom, že na
druhý krát nemám šancu ho znova spraviť. Našťastie som ho spravila aj na druhý
krát. Táto časť je však veľmi dôležitá, ak chcete ísť k častiam B
a C, ktoré sa píšu následne dokopy. Ak by ste nespravili časť A, nemôžete
ísť k ďalším častiam. Časť B sa skladá z 5 výpočtových otázok. Boli
tam presne tie príklady, ktoré sa počítali počas semestra na praktikách, možno
s mierne zmenenými číslami, ale to som neriešila. Príklady v chémii
boli naozaj jednoduché. Posledná, tretia časť C obsahuje 2 otázky, ku ktorým sa
treba rozpísať a napísať doslova všetko. Tieto otázky vyzerajú tak, že je
zadaná téma (názov témy) a k nej je viacero bodov, resp. takých
pod-otázok. Ku každému (každému je dôležité slovo!) bodu je nutné vyjadriť sa.
Nesmiete nič preskočiť, či vynechať. Práve v tejto časti som na prvom
termíne zlyhala. Dostala som otázky „Oxidačno-redukčné reakcie“, kde som si
nevedela spomenúť na výpočet redoxného potenciálu a „Vitamín E
a vitamín K“, kde som si zasa nevedela spomenúť na cyklus vitamínu K.
Takže prvý termín som zlyhala na časti C a večer po skúške mi prišlo
hodnotenie Fx. Na druhom termíne som dostala otázky: „Reakčná kinetika
a koncept rovnováhy chemických a biochemických reakcií“ a druhá
otázka bola „Biomembrány“. Tieto otázky ma dosť potešili, keďže podľa mňa sú to
akurát tie krajšie a jednoduchšie otázky, a teda tentokrát som to
našťastie spravila.
Čo skôr?
Biológia/chémia? Už
v predchádzajúcom článku som písala niektoré dôvody k tomu, že som si
dala biológiu do predtermínu skôr, ako chémiu. Som rada, že som to tak
spravila, keďže chémiu som neurobila na prvýkrát a celkovo si myslím, že
je ťažšie spraviť na prvýkrát chémiu ako biológiu. Dosť by mi to skomplikovalo
leto, keby som sa ťahala s chémiou a nemala predtým spravenú
biológiu. Našťastie som mala spravené všetky skúšky, a teda keď som
nespravila chémiu na prvýkrát, mala som čas opravovať ju a znova sa ju
učiť, keďže som sa nemusela zároveň zaoberať inými predmetmi. Čo sa týka
materiálov z ktorých som sa učila na skúšku, nakoniec som si spravila
svoje vypracko, keďže rovnako ako pri fyzike, tých otázok nebolo až tak veľa,
hotové vypracká mi prišli chaotické a nedostatočné a pri písaní
svojho som sa otázky aj naučila. Čiže moje odporúčanie je dať si biológiu do
predtermínu – možno nie hneď ten prvý, ak nestíhate, ale aspoň ten druhý termín
(tak som to mala ja), následne spraviť latinčinu a na chémiu si nechať
dostatok času nakoniec. Avšak, viacero študentov to malo presne naopak,
podarilo sa im spraviť chémiu na prvý pokus a biológiu tiež. Takže je to,
samozrejme ako všetko, veľmi individuálne.
Telesná výchova 2
Tu nie je veľmi
o čom hovoriť. Telesná prebiehala presne tak isto, ako v prvom
semestri. Raz fitko, potom prechádzka, väčšinou volejbal, alebo nejaké tie
kruhové tréningy v telocvični. Takáto forma telesnej ma nebaví, takže
verím, že v ďalšom semestri, kedy si už budeme vyberať konkrétny šport,
bude dávať aspoň zmysel.
Tak konečne som spísala
celý druhý semester. Verím, že si v tom aspoň niekto nájde niečo, čo sa mu
zíde. Keby ste mali akékoľvek otázky, alebo potrebovali materiály, či vypracká,
kľudne mi napíšte. Hore je môj instagram.
Komentáre
Zverejnenie komentára