Preskočiť na hlavný obsah

Druhý semester na LFUK 1/2


Ako si zorganizovať skúšky, ktorú si dať skôr, z čoho sa učiť?

Ahojte. Skončil sa letný semester a prišiel čas povedať Vám niečo viac o predmetoch, ktorými sme si v ňom prešli. V letnom semestri 1. ročníka sme mali 8 predmetov, pričom z 3 sme mali skúšku. Do tohto článku som vybrala 4 predmety: Biológia a humánna genetika, Latinská lekárska terminológia 2, Medicínska etika a Ošetrovateľstvo 2.

Ošetrovateľstvo 2

Tento predmet bol prakticky pokračovaním predmetu Ošetrovateľstvo 1 z prvého semestra. Venovali sme sa však viac „praktickým“ veciam. Konkrétne sme sa učili o aplikácii rôznych typov injekcií, o infúznej terapii, transfúzii a takom „úvode“ chirurgie – šitie rán, chirurgické nástroje, obväzové techniky. V porovnaní s prvým semestrom sme si viac vecí skúšali prakticky, najmä aplikácie injekcií a zavádzanie intravenóznych kanýl. Tento predmet ma veľmi bavil. Škoda je, že nemáme viac času a priestoru na praktické skúšanie si jednotlivých úkonov, avšak aj napriek tomu sme si každý mohli vyskúšať všetky úkony opakovane.

Zápočet – prebehol podobne ako v prvom semestri, a teda písali sme online test.

Latinská lekárska terminológia 2

Opäť pokračovanie predmetu z prvého semestra. Z takých zaujímavejších tém sme sa v tomto semestri naučili ako písať recept a rozšírili sme si nielen latinskú ale aj grécku slovnú zásobu.

Zápočet – v tomto semestri sme písali iba jeden test, ktorý tvoril 15% celkového hodnotenia.

Skúška – Túto skúšku som si dala medzi biológiou a chémiou. Tvoril ju záverečný test, ktorý predstavoval 85% celkového hodnotenia a mal 200 bodov. Bolo v ňom prakticky všetko z celého prvého ročníka - také hlavné, podstatné veci. Na túto skúšku som sa učila tak intenzívnejšie asi 3-4 dni pred ňou, resp. snažila som sa zopakovať si celú knihu a hlavne tie posledné učivá.

Medicínska etika

Tento predmet mal aj prednášky aj semináre. Prednášky neboli také klasické, ako na iných predmetoch. Boli na nich pozývaní prednášajúci, ktorí prednášali na rôzne témy týkajúce sa etiky v medicíne, ako napríklad norimberský kódex, výhrada vo svedomí, či etické problémy na začiatku a konci života. Semináre boli zamerané taktiež na rôzne etické a filozofické témy. Dopredu na každý seminár bolo potrebné si danú tému naštudovať a napísať k nej 250 slovnú argumentačnú esej. Tieto eseje boli podmienkou k tomu, aby sme mohli ísť na záverečný zápočet. Zaberali pomerne dosť veľa času, keďže sme k nim dostali texty o ktoré sa esej mala opierať. Následne na seminári sme o danej téme ešte diskutovali.

Zápočet – predmet bol ukončený záverečným testom, ktorý písal celý ročník v jeden deň prezenčne v posluchárňach. Test obsahoval filozofické otázky na rôzne etické teórie, filozofov a pod. Taktiež sa v ňom nachádzali otázky na praktické situácie a ich riešenia na základe rôznych teórií, ktoré sme počas semestra preberali.

Tento predmet bol pre mňa zatiaľ jeden z najmenej zaujímavo podaných. Na seminároch sme až tak nediskutovali o etických otázkach v medicíne, ktoré by nás zaujímali. Skôr sme sa venovali filozofom a ich teóriám a riešeniu jednotlivých situácii výhradne na základe týchto teórií. Do toho prečítanie textov k eseji a napísanie samotnej eseje zaberalo dosť veľa času. Odporúčam vyhradiť si deň-dva a napísať dopredu všetky eseje. Ja som písala po jednej každý týždeň a cez Veľkú noc som si spravila jeden deň, kedy som dopísala všetky až do konca semestra. A bola som za to naozaj rada, keďže ku koncu semestra, keď sa písali zápočty zo všetkých predmetov som do toho nemusela riešiť ešte aj písanie eseje.

Biológia a humánna genetika

Pre väčšinu veľmi podstatná otázka bola, ako si usporiadať skúšky. A teda, či si dať prvú chémiu, alebo biológiu. Ja som si na začiatku semestra povedala, že by som rada spravila biológiu v predtermíne a chémiu si nechala do skúškového. Avšak počas semestra, keď som videla priebeh praktík z chémie a obsah učiva, názor som zmenila. Chémia mi išla, nebola vôbec náročná, témy boli prakticky takým opakovaním zo strednej školy s istými paralelami na medicínu, ktoré ma zaujali a pomerne dobre sa mi to učilo. Naopak biológia pre mňa bola podstatne ťažšia, nie všetkým témam som úplne rozumela a počas semestra som mala pocit, že je naozaj zložitejšia ako chémia. Avšak pred výberom termínu som sa radila s viacerými ľuďmi, staršími študentami, vyučujúcimi, ale aj mojimi spolužiakmi a rozhodla som sa dať si biológiu ako prvú, pričom keď sa na to teraz pozriem spätne, urobila by som to rovnako.

Prečo som sa tak rozhodla? Otázky na skúšku z biológie sme mali k dispozícii v podstate od začiatku semestra, kým tie k chémii sme dostali mesiac pred skúškou. Keďže som chcela ísť na predtermín, biológiu som sa učila od Veľkej noci, a teda otázky zverejnené v dostatočnom predstihu pred skúškou mi vyhovovali viac. Mnoho otázok z biológie bolo veľmi podobných, jedna nadväzovala na druhú a pri viacerých sa stalo, že ak som pochopila jednej, vedela som ďalších 3-5 otázok. Keďže som sa učila na skúšku počas semestra popri všetkým ostatným predmetom, biológia sa mi učila lepšie a jednoduchšie ako chémia, nakoľko pri viacerých otázkach bolo potrebné im hlavne porozumieť, nie len sa naučiť naspamäť vzorce a reakcie ako v chémii. Tým pádom, biológiu som sa neučila ako takú básničku, ale naozaj som sa snažila pri každej otázke vedieť jej podstatu. Taktiež v štatistike má biológia väčšiu úspešnosť ako chémia.

Prednášky a praktické cvičenia – prebiehali tak, ako v prvom semestri.

Zápočet – v tomto semestri bol iba jeden a prebiehal tak, ako zápočty v 1. semestri. Online test. K tomu sa pridala opäť prezentácia, tentokrát iba jedna. Ja som mala tému onkogenéza. Čo sa mi páčilo na týchto seminárkach bolo, že témy boli vyberané z otázok na skúšku. Čiže keď ste si poriadne pripravili seminárku, obsiahlo to zopár otázok na skúšku. To bol pre mňa taktiež jeden z faktorov pri výbere poradia skúšok.

Skúška – skúška z biológie mala 2 časti: test a ústnu časť. Otázky na skúšku boli rozdelené do 3 okruhov: Bunka – 51 otázok; Chromozómy, gény, genóm, dedičnosť, malignita, mutagenéza – 52 otázok; Molekulová genetika – 49 otázok. Test obsahoval otázky s výberom z možností pričom mohli byť správne viaceré možnosti. Body za nesprávnu možnosť sa nestrhávali. Druhá časť bola ústna, pri ktorej sme si ťahali z každého okruhu jednu otázku. Ja som si vytiahla tieto otázky - z prvého celku: „Rozdiely medzi prokaryotickými a eukaryotickými bunkami“, z druhej časti: „Mozaicizmus – definícia, vznik, vplyv na klinické prejavy“ a z tretej časti: „DNA-DNA hybridizácia a jej praktická aplikácia“.

Na skúšku som sa učila z knihy (Pomenej, ale prečítala som si vždy danú tému aj tam. Viaceré témy tam chýbajú, alebo sú len v skratke spomenuté.), z prednášok (Tu boli hlavne tie témy, ktoré trebalo naozaj pochopiť a potom dávali zmysel viaceré otázky.) a praktík (Hlavne z prezentácií, tam boli viaceré témy pekne ukázané.) a z vypraciek. Zo začiatku som si robila vypracko sama tak, ako v prvom semestri na fyzike. Avšak po cca 30. otázke som pochopila, že takto to na predtermín nestihnem a učila som sa z už hotových vypraciek. Učila som sa denne 5 otázok, takže pri celkovom počte cca 150 otázok mi to prvé učenie trvalo približne mesiac. Následne som mala ešte pár dní na opakovanie.

 

Na tento článok stačí :D . V ďalšom článku si predstavíme zvyšné predmety, čiže: Anatómia 2, Histológia a embryológia 1, Lekárska chémia a Telesná výchova. Predmety spomenuté v tomto článku a skúšky z nich sa mi našťastie podarilo spraviť na prvý kráť, čo však neplatilo pri chémii o ktorej bude reč nabudúce. 

 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Príprava na prijímacie skúšky na Lekársku fakultu Univerzity Komenského

Ahojte. Tí ktorí ste čítali moje predchádzajúce články viete, že som sa minulý rok na medicínu nedostala, zásadne som zmenila svoju prípravu a tento rok som prijímačky na LFUK zvládla úspešne. Keďže moja príprava na priímačky na LFUK bola v roku, kedy sa mi na ňu nepodarilo dostať diametrálne odlišná od tej tohtoročnej, chcela by som venovať tento článok práve príprave na prijímačky na LFUK. Ak sa aj chystáte na akékoľvek iné prijímačky, verím, že si tu nájdete aspoň pár rád, ktoré by ste mohli zužitkovať aj v tej vašej príprave. Modelové otázky Najdôležitejší bod celej prípravy. Ak by ste aj všetky ostatné body vynechali, tento vynechať rozhodne neodporúčam. Pokiaľ škola, na ktorú sa chystáte vydáva modelové otázky je nutné si ich zadovážiť. Mnohé školy ich ponúkajú ako taký návod k tomu, ako by mohli vyzerať otázky na samotnej prijímacej skúške. Avšak mnohé, medzi nimi aj LFUK skladajú prijímacie skúšky práve z týchto modelových otázok. Je teda dobré vedieť ich čo najlepšie. Ako som

Prípravný kurz na lekársku fakultu

Súčasťou prípravy na medicínu častokrát bývajú aj prípravné kurzy. Rada by som Vám priblížila môj názor na to, či je potrebné mať prípravný kurz, podľa čoho si kurz vyberať a taktiež aké ďalšie materiály je dobré použiť k príprave na prijímacie skúšky. Je dôležité mať kurz? V roku 2021, keď som sa pripravovala na prijímacie skúšky na LFUK som prijímací kurz nemala (na medicínu som sa nedostala). V roku 2022 som sa k mojej príprave postavila úplne inak a mala som prípravné kurzy hneď 3 (na medicínu som sa dostala). Čo však, samozrejme, ešte nevypovedá o dôležitosti kurzu. Tento bod si musí každý zvážiť sám. Pre niekoho nemusí byť kurz podstatný, pre iného môže byť veľmi dôležitý. Ja som napríklad v roku 2021 počúvala, ako je kurz zbytočný a ako sa aj tak všetko potrebné naučím v škole. Ak Vám niekto tvrdí podobné, klame. Nie je možné, aby sa v školách prebralo všetko potrebné aj na prijímacie skúšky. A nie, prijímačky nie sú „len“ z učiva, ktoré sa preberá na školách. Častokrát obsahujú

Môj gap-year

Ahojte, ak ste čítali môj posledný článok viete, že môj uplynulý rok bol „gap-year“. Čo to znamená? Jednoduché vysvetlenie je, že som nenastúpila na vysokú školu a rozhodla sa dať si tzv. „rok voľna“. (Tento slovenský názov musel vymyslieť veľmi vtipný človek.) Trochu obšírnejšie vysvetlenie je, že som sa rozhodla nenastúpiť na vysokú školu napriek tomu, že som na ňu bola prijatá a rozhodla sa pracovať na sebe a na tom, aby som sa dostala na školu, na ktorú som prijatá nebola. Mnoho ľudí volí cestu gap-year-u z rôznych dôvodov, ako napríklad spoznanie samých seba, určenie si priorít, rozhodnutie sa, kam bude ďalej smerovať ich život. Veľa ľudí sa rozhodne rok cestovať, niektorí sa rozhodnú pracovať a zarobiť si na vysokú školu a mnoho iných dôvodov. Ja som sa rozhodla pre takú kombináciu všetkého s tým, že som presne vedela, kam chcem smerovať svoj život. Tento smer bola medicína. Neprijatá na medicínu, prijatá na vysokú školu. Gap-year, alebo nastúpiť inde? Toto bola otázka, kto