Preskočiť na hlavný obsah

Príprava na prijímacie skúšky na Lekársku fakultu Univerzity Komenského




Ahojte. Tí ktorí ste čítali moje predchádzajúce články viete, že som sa minulý rok na medicínu nedostala, zásadne som zmenila svoju prípravu a tento rok som prijímačky na LFUK zvládla úspešne. Keďže moja príprava na priímačky na LFUK bola v roku, kedy sa mi na ňu nepodarilo dostať diametrálne odlišná od tej tohtoročnej, chcela by som venovať tento článok práve príprave na prijímačky na LFUK. Ak sa aj chystáte na akékoľvek iné prijímačky, verím, že si tu nájdete aspoň pár rád, ktoré by ste mohli zužitkovať aj v tej vašej príprave.


Modelové otázky

Najdôležitejší bod celej prípravy. Ak by ste aj všetky ostatné body vynechali, tento vynechať rozhodne neodporúčam. Pokiaľ škola, na ktorú sa chystáte vydáva modelové otázky je nutné si ich zadovážiť. Mnohé školy ich ponúkajú ako taký návod k tomu, ako by mohli vyzerať otázky na samotnej prijímacej skúške. Avšak mnohé, medzi nimi aj LFUK skladajú prijímacie skúšky práve z týchto modelových otázok. Je teda dobré vedieť ich čo najlepšie.

Ako som sa otázky učila ja? Pre mňa bolo najlepšie mať otázky v tablete. Viete si ich nafotiť, alebo zohnať už nafotené v pdf podobe. Ja som s učením modeloviek začínala v septembri tak, že som sa každý týždeň naučila 70, niekedy 100 otázok z každého predmetu, podľa toho ako náročné otázky boli.

Keď už som vedela aspoň prvých 70 otázok, zároveň s tým, ako som sa učila nové otázky som začala opakovať tie už naučené. Ako? Treba krúžkovať a krúžkovať každý deň, až kým ich nebudete vedieť odpredu-dozadu.  Krúžkovať? Jednoducho som si otvorila modelovky a otázku po otázke som krúžkovala správne odpovede. Následne som ich skontrolovala a tie, v ktorých som mala chybu som označila výkričníkom. Takto som sa každý deň naučila cca 200 otázok a zopakovala predchádzajúcich 200, plus všetky s výkričníkom až kým som v nich neprestala robiť chyby.

K tejto forme opakovania som denne pridávala testy cez aplikáciu na online testovanie. Plus, čo sa týka chémie som si každý týždeň prešla otázky, ktoré sa vzťahovali k téme preberanej na kurze „Na Medicínu“. Je dobré učiť sa otázky tak, aby ste rozumeli danému učivu, hlavne pri chémii je to dosť podstatné.

Posledné mesiace pred prijímačkami som denne zopakovala 400 otázok touto formou krúžkovania. Avšak čím viac otázok som vedela, tým viac sa mi k dennému opakovaniu pridávali aj testy. V poslednom mesiaci som spolu s minimálne 400 otázkami spravila denne aspoň ďalších 700 formou testov. Posledný mesiac som taktiež každé ráno robila jeden prijímačkový test, čiže test, ktorý mal takú formu, akú majú aj prijímačky, spolu so sledovaním si času a používaním  výhradne jednoduchej kalkulačky v PC. Toto je dobrý tréning a simulácia skutočných prijímačiek.


Iné materiály na štúdium




Niektoré univerzity Vám odporučia konkrétnu literatúru na prípravu na ich prijímacie skúšky. Touto literatúrou je vhodné doplniť modelové otázky, najmä, ak chcete témam aj rozumieť. Čo je určite vhodné, keďže tak si ich zapamätáte omnoho lepšie a zužitkujete vaše vedomosti aj na iných prijímačkách. A taktiež, pokiaľ ste v maturitnom ročníku, pomôže Vám to aj v príprave na maturity. Mnoho škôl sa však zhoduje v jednom, a teda na stránkach majú napísané, že prijímacia skúška obsahuje otázky v rozsahu stredoškolského učiva. Medzi tieto školy sa radí aj LFUK. Nenechajte sa však zmiasť pojmom „stredoškolské učivo“. Mohlo by sa zdať, že Vám bude stačiť to, čo sa učíte na hodinách. To nie je tak celkom pravda. Na hodinách sa mnoho vecí vypúšťa vzhľadom na nedostatok času. Niekedy si možno poviete, že daná informácia nie je pre Vás v tom momente podstatná, avšak na prijímačkách sa veľmi jednoducho môže vyskytnúť.

Ak však chcete materiály a učebnice navyše, pár odporúčaní sme dostali aj na kurze poskytovanom fakultou a taktiež na kurze „Na Medicínu“. Sú to odporúčania na učebnice z ktorých sú skladané modelové otázky. Všetky tieto knihy vidíte v na obrázku vyššie spolu s modelovkami, aj s knihami, ktoré som mala ešte navyše ja. Všetky tieto knihy odporúčam nielen k príprave na prijímačky, ale aj k maturite, či napríklad na prípravu na SCIO testy. 

Ak by Vás zaujímala odporúčaná literatúra aj na iné fakulty je dobré pozrieť si najprv stránky fakúlt, či neodporúčajú niečo konkrétne práve oni. A taktiež odporúčam instagram „Na Medicínu“, kde nájdete vo výberoch odporúčanú literatúru na mnohé fakulty.


Kurzy

O kurzoch som písala v predchádzajúcom článku, tu však spomeniem ešte raz tie, ktoré som mala k príprave na LFUK aj s krátkym zhodnotením toho, čo mi dali na samotné prijímačky.


Kurz poskytovaný fakultou LFUK

Tento kurz je fajn, pokiaľ si chcete len preopakovať učivá, ktoré sa vyskytujú v otázkach a občas sa otestovať nejakým tým opakovacím testom. Budú Vám poskytnuté pekné prehľadné prezentácie, v ktorých sú zhrnuté základné body k daným učivám, spolu s vybranými otázkami z modeloviek. Pokiaľ však potrebujete skôr kurz, ktorý Vám aj učivá vysvetlí a budete mať možnosť sa pýtať na veci, ktoré Vám nebudú jasné, nešla by som úplne smerom tohto kurzu. Ako som už spomínala, tento kurz je dobrý na zopakovanie si učív, utriedenie vedomostí a ak budete mať šťastie a počas hodín bude čas, aj na zistenie nejakých informácií o prijímačkách, či o škole.

Na konci kurzu si napíšete „cvičné prijímačky“. To znamená, že dostanete k dispozícii test, ktorý má rovnakú, alebo veľmi podobnú skladbu otázok ako bude mať samotný prijímačkový test a k nemu dostanete aj odpovede.

Dala by som si tento kurz znova? Áno. Nakoľko som sa tento rok pripravovala primárne na LFUK a pracovala, chcela som využiť všetky možné kurzy. Dôvodov bolo mnoho, ale jedným je aj to, čoho sa mnohí obávajú v prípade gap-yearu, a teda, že vypadnete z toho školského kolobehu. Tým, že som chodila na viaceré kurzy som si zabezpečila dostatok školy. Podstatný dôvod je však aj to, že som si nemohla dovoliť čokoľvek podceniť. A teda, čo ak by som sa akurát na tomto kurze dozvedela niečo, čo som nevedela a pomohlo by mi to pri prijímačkách?


Kurz „Na Medicínu“

Toto je kurz, ktorý by som odporúčala v každom prípade. Najmä pokiaľ chcete mať vysvetlené učivá týkajúce sa len prijímačiek a nie množstvo informácií navyše. Na kurze dostanete poznámky a prezentácie s učivami robenými presne z modeloviek, čo Vám môže pomôcť aj pri ich následnom učení sa. Ak si v nejakej otázke nebudete istí, určite na ňu nájdete odpoveď v poznámkach z kurzu. 

Okrem vysvetlenia učív Vás čaká aj pravidelné testovanie toho, ako dobre viete modelové otázky. Či už formou skúšania, alebo písania testov.

Najväčšou výhodou tohto kurzu je, že Vás nepripravuje len všeobecne na prijímačky na medicínu, ale v mojom prípade konkrétne na LFUK. Samozrejme ponúkajú kurzy aj na iné lekárske fakulty. Na toto si určite pri výbere kurzu dajte pozor. Aby bol cielený na konkrétnu fakultu. (Ak by ste chceli vedieť, na čo si dať pozor pri výbere kurzu, pozrite si môj predchádzajúci článok zameraný na prípravné kurzy.)

Na konci kurzu si taktiež napíšete „cvičné prijímačky“. Tu však fungujú lepšie, nakoľko ich píšete aj v simulovaných podmienkach skutočných prijímačiek. Veľkým plusom nielen cvičných testov počas kurzu, ale aj tohto prijímačkového testu je spätná väzba k otázkam v ktorých boli chyby. A samozrejme, ak máte otázku aj niečomu navyše, je priestor aj na ňu.

Dala by som si tento kurz znova? Definitívne. Tento kurz bol najlepší spôsob ako sa popri učení otázok naučiť aj konkrétne témy a porozumieť im. Určite ho odporúčam k príprave na lekárske fakulty. Ak sa rozhodnete pre tento kurz, budem rada, ak ma spomeniete vo Vašej prihláške na kurz.

Viac o tomto kurze sa dočítate tu: https://namedicinu.sk/ 


Kurz „Meducate“

Ako som už spomínala v predchádzajúcom článku, stránka Meducate poskytuje mesačný balíček, ktorý obsahuje rôzne formy testovania si otázok a taktiež možnosť skontaktovať sa s lektormi a v období od januára do apríla aj rôzne lekcie. Ja som z tohto balíčka využila len možnosti testovania, to bol aj zámer s ktorým som ho kupovala, a teda by som Vám chcela povedať o nich niečo viac.

K dispozícii máte 3 spôsoby testovania si otázok. Prvý sú prijímačkové testy. Stránka Vám vygeneruje prijímačkový test obsahujúci 100 otázok z biológie a 100 z chémie. Dokonca sú aj obsahovo robené tak, ako samotné prijímačky, čiže nevygeneruje Vám to 100 príkladov z chémie. Teda aspoň mne sa to nestalo ani raz. Po skončení testu uvidíte, kde ste mali chyby a aj štatistiku úspešnosti v jednotlivých tematických okruhoch.

Ďalšie sú cvičné testy. Toto je skvelý spôsob ako zistiť, ktoré konkrétne otázky Vám ešte robia problém. Tu máte na výber z otázok rozdelených do konkrétnych okruhov, a teda ak ste sa práve naučili otázky týkajúce sa napr. všeobecnej a bunkovej biológie, môžete si spustiť cvičný test, ktorý bude obsahovať práve tieto otázky. Na konci taktiež uvidíte, kde ste mali chyby a Váš výsledok sa zaznamená do štatistík, čiže si neskôr viete pekne pozrieť, ako sa zlepšujete.

Posledný spôsob testovania sa ponúkaný touto stránkou je kvízový modul. V tomto module máte na výber 5 tém kvízov: biológia, chémia (tieto obsahujú otázky z modeloviek), anorganické názvoslovie, organické názvoslovie a biochemické názvoslovie (tieto obsahujú častokrát aj otázky na vzorce, ktoré napr. konkrétne na LFUK neboli potrebné). Tieto kvízy fungujú tak, že sa Vám postupne generuje po jednej otázke, ktorú zodpoviete, vyhodnotí sa Vám a idete na ďalšiu. Takto si môžete testovať náhodne vygenerované otázky z modeloviek prakticky kedykoľvek a kdekoľvek. Výsledky sa Vám taktiež zapisujú do štatistík.

Dala by som si tento kurz znova? Jednoznačne. Ja som mala balíček Meducate zakúpený len na jeden mesiac presne pred prijímačkami. Moje odporúčanie je – určite si ho zakúpiť minimálne na 2 mesiace, ideálne aj na viac. Je to naozaj skvelý spôsob ako si dookola opakovať otázky. Samotné krúžkovanie sa Vám totižto časom bude zdať stereotypné a prestane Vás baviť. Taktiež tu v štatistikách pekne uvidíte v ktorých témach máte ešte nedostatky a na grafoch uvidíte, ako ste sa zlepšili.

Viac o tomto kurze sa dočítate tu: https://meducate.sk/ 


Bonus: Stránka https://www.medappl.com/ 

Táto stránka je zadarmo a ponúka 2 generátory testov. Prvý, tzv. skúškový mód, Vám náhodne vyberie otázku, k nej 4 z 8 odpovedí, celkovo teda 100 otázok, ktoré Vám idú postupne jedna za druhou. Druhý, tzv. trénovací mód, robí prakticky to isté, avšak môžete si zvoliť číslo otázky, ktorou chcete začať a následne Vám to generuje otázky v poradí v akom sú aj v modelovkách.

Nevýhodou týchto testov je, že síce uvidíte hneď, či ste označili správne odpovede, avšak na konci už uvidíte len konečný počet bodov a nemôžete sa vrátiť k tomu, aby ste si ešte raz prešli svoje chyby. Taktiež, na mňa to bolo celé veľmi farebné, možnosti sa Vám sfarbujú podľa toho, či ste odpovedali správne, alebo nie, v čom som sa časom pomerne dosť strácala.

Určite je to ale dobrý spôsob, ako si opakovať otázky. Koniec koncov, akýkoľvek spôsob na opakovanie otázok je dobrý. Hlavne ich opakujte.


Moje odporúčanie na záver

Učte sa a nevzdávajte sa. Otázky, ktoré máte v modelovkách nie sú len na to, aby ste si ich prešli 2-3 krát (ako ja prvý rok). Musíte ich prejsť nespočetne veľa krát, vedieť ich perfektne a tým zabezpečíte to, že Vás na prijímačkách nemá čo prekvapiť. Zaplaťte si prípravný kurz, ak máte takú možnosť. Určite nie je zbytočný a môže Vám pomôcť k tomu, aby ste sa dostali na fakultu, ktorú ste si vybrali. Vedomosti, ktoré nadobudnete na dobrom kurze viete zúžitkovať aj na prijímačkách na iné školy, ako len na tú vašu konkrétnu.


PS: Všetko je ako puzzle. Vieš, že máš správny diel, ale musíš nájsť jeho správne miesto. Niekedy to trvá dlhšie, ale keď vydržíš, nakoniec to poskladáš. -Jany Landl-


Majte krásny deň a plňte si sny : )



Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Prípravný kurz na lekársku fakultu

Súčasťou prípravy na medicínu častokrát bývajú aj prípravné kurzy. Rada by som Vám priblížila môj názor na to, či je potrebné mať prípravný kurz, podľa čoho si kurz vyberať a taktiež aké ďalšie materiály je dobré použiť k príprave na prijímacie skúšky. Je dôležité mať kurz? V roku 2021, keď som sa pripravovala na prijímacie skúšky na LFUK som prijímací kurz nemala (na medicínu som sa nedostala). V roku 2022 som sa k mojej príprave postavila úplne inak a mala som prípravné kurzy hneď 3 (na medicínu som sa dostala). Čo však, samozrejme, ešte nevypovedá o dôležitosti kurzu. Tento bod si musí každý zvážiť sám. Pre niekoho nemusí byť kurz podstatný, pre iného môže byť veľmi dôležitý. Ja som napríklad v roku 2021 počúvala, ako je kurz zbytočný a ako sa aj tak všetko potrebné naučím v škole. Ak Vám niekto tvrdí podobné, klame. Nie je možné, aby sa v školách prebralo všetko potrebné aj na prijímacie skúšky. A nie, prijímačky nie sú „len“ z učiva, ktoré sa preberá na školách. Častokrát obsahujú

Môj gap-year

Ahojte, ak ste čítali môj posledný článok viete, že môj uplynulý rok bol „gap-year“. Čo to znamená? Jednoduché vysvetlenie je, že som nenastúpila na vysokú školu a rozhodla sa dať si tzv. „rok voľna“. (Tento slovenský názov musel vymyslieť veľmi vtipný človek.) Trochu obšírnejšie vysvetlenie je, že som sa rozhodla nenastúpiť na vysokú školu napriek tomu, že som na ňu bola prijatá a rozhodla sa pracovať na sebe a na tom, aby som sa dostala na školu, na ktorú som prijatá nebola. Mnoho ľudí volí cestu gap-year-u z rôznych dôvodov, ako napríklad spoznanie samých seba, určenie si priorít, rozhodnutie sa, kam bude ďalej smerovať ich život. Veľa ľudí sa rozhodne rok cestovať, niektorí sa rozhodnú pracovať a zarobiť si na vysokú školu a mnoho iných dôvodov. Ja som sa rozhodla pre takú kombináciu všetkého s tým, že som presne vedela, kam chcem smerovať svoj život. Tento smer bola medicína. Neprijatá na medicínu, prijatá na vysokú školu. Gap-year, alebo nastúpiť inde? Toto bola otázka, kto