Ahojte. Skončil sa zimný semester a môj prvý semester na lekárskej fakulte. V tomto článku by som Vám chcela predstaviť predmety, ktoré sme v tomto semestri mali, priblížiť Vám ako prebiehali prednášky, praktické cvičenia, ale aj zápočty a skúšky. Nakoľko by som chcela povedať niečo ku každému predmetu, rozdelím túto tému na 2 články, aby toho nebolo priveľa.
Kontrolné etapy štúdia
Začnem hneď kreditmi.
Vysokoškolské štúdium (minimálne teda na Slovensku) je založené na kreditovom
systéme. V skratke jednoducho za úspešne absolvovaný predmet získate istý
počet kreditov. Tento počet je pre každý predmet individuálny. Na to, aby ste
mohli postúpiť do vyššieho ročníka potrebujete mať určitý počet kreditov.
K tomu sa viažu tzv. kontrolné etapy štúdia. Konkrétne na LFUK sú tieto
etapy na konci prvého semestra, kedy musíte mať minimálne 15 kreditov a na
konci každého roka štúdia, kedy treba mať minimálne 48 kreditov pre daný rok
štúdia. O tomto systéme je všetko napísané v ročenke, ktorú (ak
budete mať šťastie) dostanete pri zápise, alebo si ju jednoducho stiahnete
v pdf.
Podmieňujúce predmety
Niektoré predmety majú
svoj „podmieňujúci predmet“. Takýmto predmetom je napríklad Anatómia 2, ktorá
je podmienená úspešným ukončením predmetu Anatómia 1. Znamená to, že na to, aby
ste mohli študovať určité predmety, musíte mať najprv úspešne ukončený ich
podmieňujúci predmet. Takýchto predmetov je pomerne dosť. Konkrétne
v prvom ročníku sú podmienené predmety Anatómia 2, Biológia a humánna
genetika 2, Latinská lekárska terminológia 2 a Ošetrovateľstvo 2. Všetky
sú podmienené ich „1“ – predmetom zo zimného semestra. Prečo je to dôležité?
Zoberme si napríklad Biológiu a humánnu genetiku 1. Ak ju nespravíte
v zimnom semestri (neviem o nikom, kto by ju nespravil), nemôžte
študovať Biológiu a humánnu genetiku 2 v letnom semestri. Následne
nemôžete študovať Mikrobiológiu 1 v zimnom semestri 2. ročníka
a takto sa Vám postupne všetko presúva, posúva a naťahuje.
Predmety v ZS 1. ročníka
Aké predmety sme mali
v tomto semestri my? Anatómia 1 (8 kreditov), Biológia a humánna
genetika 1 (4 kredity), Latinská lekárska terminológia (1 kredit), Lekárska
biofyzika (8 kreditov), Ošetrovateľstvo 1 (1 kredit), Prvá pomoc (1 kredit)
a Telesná výchova (1 kredit). Dokopy teda je možné získať 24 kreditov za
ZS.
Poďme sa teda bližšie
pozrieť na jednotlivé predmety. Ku každému Vám poviem niečo o učive, prednáškach
(ak boli), praktických cvičeniach, zápočtoch a skúške.
Anatómia 1
Učivo
Sme prvý ročník, ktorému
sa pomerne zásadne zmenilo poradie preberaných tém na anatómii. Už to nie je
ako po minulé roky, kedy sa najprv prebrali všetky kosti, potom všetky svaly
a pod. My sme v ZS mali hornú a dolnú končatinu „zo všetkých
smerov“. Začínalo sa hornou končatinou – kosti, kĺby, svaly, cievy, nervy,
topografia a rovnaký postup sa zopakoval potom pri dolnej končatine.
S tým, že hneď na začiatku hornej končatiny sme mali ešte všeobecný úvod
k osteológii, artrológii aj myológii a pri dolnej končatine pribudol
lymfatický systém.
Prednášky
Prednášky z anatómie
boli pre mňa osobne veľmi zaujímavé a nevynechala som ani jednu.
V podstate všetky boli robené rovnakým spôsobom – prednášajúci mal
pripravenú prezentáciu, ktorá väčšinou obsahovala prevažne veľké množstvo
obrázkov z rôznych atlasov k danej téme a bola doplnená výkladom
od prednášajúceho. My teda máme to šťastie, že už máme všetky prednášky
prezenčne, no zároveň ich máme poskytnuté aj vo forme nahrávok. Toto bolo pre
mňa super hlavne pri opakovaní na praktický zápočet, kedy som si mohla dookola
pozerať video s vysvetlením a ukázaním jednotlivých štruktúr.
V čom sú prezenčné prednášky iné ako tie online? Vo všetkom.. Sú osobnejšie, máte možnosť
pýtať sa, prednášajúci má možnosť pýtať sa a priamo komunikovať so
študentami, má možnosť povedať množstvo aj iných zaujímavostí k danej
téme, môžete sa ho spýtať aj na detaily okolo danej témy a v podstate
na čokoľvek.
Praktické cvičenia
V tomto sme tiež
mali rozdiel oproti predchádzajúcim rokom, kedy sa do pitevne prvýkrát chodilo
až neskôr. My sme išli do pitevne už na druhé alebo tretie praktické cvičenie
a chodili sme tam každý týždeň viac menej na celé praktikum. Tak ako
prednášky, tak aj praktiká boli rozdelené postupne, čiže začalo sa kosťami, ku
ktorým sme mali prednášku a následne na praktickom cvičení sme si
študovali kosti, postupovalo to svalmi, kedy sme už išli do pitevne
a takto postupne pribudli cievy a nervy a topografia.
Čo sa robí v pitevni
a čo odporúčam? Do pitevne sme si chodili študovať jednotlivé štruktúry.
Čiže jednoznačne odporúčam mať dopredu naštudované, čo si idete na praktiku
„pozerať“. Ja som sa snažila pripravovať dopredu na každé praktikum, aby som
mala aspoň približný prehľad o tom, kde sa nachádzajú jednotlivé štruktúry
a vedela sa orientovať. Je to určite lepšie, akoby ste mali o danej
téme prvý krát počuť v pitevni. Vzhľadom na to, že pitvy sú len raz do
týždňa na necelé 3h, odporúčam využiť ten čas naozaj naplno a snažiť sa
zapamätať si čo najviac.
Zápočty
Zápočty sme mali počas
semestra 2 a oba sa skladali z 3 častí – písomný test, praktická časť
a ústna časť. Každá časť je hodnotená samostatne a v prípade, že
niektorá bola neúspešná, opakuje sa len tá. Opravné termíny na zápočty sme mali
posledný týždeň semestra. Prvý zápočet bol po prejdení celej hornej končatiny
a druhý po dolnej končatine. Písomný test je test, ktorý obsahuje otázky
v podstate na všetko ohľadom danej témy. Či už pomenovanie štruktúr
z obrázka, alebo na základe popisu, alebo otázky na rôzne iné štruktúry.
Z testu bolo potrebné mať 80%, aby bol uznaný ako úspešný. Praktická časť
sa koná v pitevni. Na jednotlivých telách, alebo aj samostatných
končatinách či kostiach sú vyznačené štruktúry, ktoré treba správne pomenovať.
Je vyznačených 15 štruktúr a na úspešné absolvovanie tejto časti bolo
potrebné správne pomenovať aspoň 10 z nich. Posledná časť bola ústna.
V tejto časti ste si vytiahli otázku, alebo lepšie povedané názov
konkrétnej štruktúry – kĺbu, svalu, alebo topografickej oblasti
a rozprávali ste.
Skúška
Skúška z anatómie je
až v ZS druhého ročníka, takže o tom potom : ).
Biológia a humánna genetika 1
Učivo
Tento semester sme mali
v biológie v podstate 2 celky; prvým bola bunka a druhým
genetika.
Prednášky a praktické cvičenia
Prednášky z biológie
sa mi páčili, bavili ma, boli zaujímavé. Čo sa týka praktických cvičení,
v prvej časti semestra pri bunke sme začali základmi mikroskopovania
a v podstate sme na praktikách mikroskopovali rôzne preparáty.
V druhej časti, keď sme sa začali zaoberať genetikou sme sa učili ako
získať DNA a rozoberali sme rôzne metódy analýzy DNA. K tejto časti
patrili aj 2 seminárne práce, ktoré bolo potrebné spraviť a následne ich
niektorí aj odprezentovali. Jedna sa týkala genetiky vírusov (tu som mala tému
pridelenú – Bakteriofágy), druhá mala tému Využitie metód molekulovej genetiky
v medicínskej praxi (tu sme si tému mohli vybrať sami, ja som mala
seminárku o klonovaní mamutov).
Zápočty a skúška
Zápočty boli 2, prvý bol
z bunky a druhý z genetiky. Oba boli formou testu. Prvý zápočet
z biológie bol zároveň mojim úplne prvým zápočtom na VŠ a hneď sa mi
„podarilo“ nespraviť ho na prvý, ale až na druhýkrát. Skúšku z biológie
budem mať až v druhom semestri, takže v lete.
Prvá pomoc
Učivo
Obsahom tohto predmetu je
ako inak – prvá pomoc. Osobne si myslím, že takýto predmet by mal byť na každej
škole, nie len na školách medicínskeho zamerania. Samozrejme s upraveným
rozsahom. Prvú pomoc je povinný podať každý a preto by ju mal aj ovládať
každý. Čo však zaujalo mňa na tomto predmete najviac boli informácie
o prvej pomoci pri dopravných nehodách, kde sme rozoberali ako podať prvú
pomoc motorkárom a postupy pri hromadných nešťastiach.
Prednášky a praktické cvičenia
Z prvej pomoci sme
mali prednášky raz do týždňa. V podstate boli takým bonusom
k učebnici z ktorej sa pripravuje posledný zápočtový test. Rozoberali
sme na nich hromadné nešťastia, teroristické útoky, prvú pomoc pri zasiahnutí
elektrickým prúdom a vďaka bohatým skúsenostiam pána profesora sme sa
mohli dozvedieť aj mnoho zážitkov a skúseností z „terénu“.
Praktické cvičenia sme
mali žiaľ len 2, keďže o jedno sme prišli kvôli nejakému sviatku. Na prvom
sme pozerali videá o poskytovaní prvej pomoci, na druhom sme si vyskúšali
podávanie prvej pomoci na 3 figurínach: dospelý človek, novorodenec
a dieťa. Následne sme mali praktický zápočet – podanie KPR dospelému
človeku.
Zápočty
Tento predmet sa ukončuje
finálnym zápočtovým testom, pred ktorým je praktický zápočet (KPR).
Na dnes by stačilo. Nabudúce
sa pozrieme ešte na latinčinu, biofyziku, ošetrovateľstvo a telesnú. Snažila
som sa vystihnúť podstatu predmetov, tak verím, že som Vám ich aspoň trošku
priblížila. Keby Vás zaujímalo čokoľvek, či už ohľadom prijímačiek, alebo
štúdia, nebojte sa mi napísať : ). Hore je môj instagram.
PS: The chapter you are
learning today is going to save someone´s life tomorrow. Pay attention...
Choďte si za svojim snom : ) a majte krásny deň.
Komentáre
Zverejnenie komentára