Preskočiť na hlavný obsah

Prvý semester na LFUK 2/2


 

Ahojte. Dnes by som chcela pokračovať v predchádzajúcom článku a povedať Vám niečo o predmetoch v zimnom semestri prvého ročníka na LFUK, ktoré sa do prvého článku „nezmestili“.

Lekárska latinská terminológia 1

Učivo

Učíte sa latinčinu. Veľa slovíčok a deklinácie (skloňovanie), potom nejaké anatomické a klinické termíny. Čo určite odporúčam a ja sama som to nerobila, je učiť sa slovíčka tak, ako sú napísané v slovníku. A teda: slovo, koncovka v genitíve, rod. Ja som sa zo začiatku učila len preklady slovíčok a potom keď sa nazbieralo viacero možných skloňovaní a k niektorým slovíčkam som sa nenaučila ten genitív a rod, tak mi to následne robilo problémy.

Priebeh hodín

Z latinčiny nie sú prednášky a praktické cvičenia. V podstate sú to také klasické hodiny jazyka, ako možno poznáte aj zo strednej školy. Naše hodiny prebiehali tak, že sme si vypracovali dopredu pred hodinou cvičenia k danej téme v učebnici a na hodine sme si ich prechádzali a kontrolovali. Vždy na konci hodiny sme dostali domácu úlohu, ktorú bolo potrebné odovzdať a taktiež sa na ďalšej hodine kontrolovala. Okrem úloh sme každý týždeň mali test, ktorý sme si spravili doma. Tieto testy boli pre mňa najlepším spôsobom ako si zopakovať a naučiť sa danú kapitolu. Všetky testy bolo potrebné mať nad 70%, avšak všetky ste mohli robiť viackrát dookola, kým ste ich nenapísali s dostatočným hodnotením. To som ocenila pred zápočtami, keď som si prešla všetky testy nanovo a zopakovala som si tak všetko.

Zápočty

Na to, aby ste mohli ísť na zápočet bolo potrebné mať vypracované všetky testy, ktoré som spomínala vyššie. Zápočty boli 2. Prvý tvoril 15% a druhý 85% výslednej známky. Zároveň na konci musí byť výsledné percento vyššie ako 60%, aby mohol byť predmet úspešne absolvovaný.

 

Lekárska biofyzika

Tento predmet je akýmsi strašiakom a určite ste o ňom počuli už počas prípravy na medicínu. České lekárske fakulty dokonca majú aj prijímačky z fyziky a je len otázkou času, kedy tieto prijímačky budú aj u nás.

Ja som mala na strednej škole fyziku 3 roky, potom rok nič a potom som si ju na posledný rok dala v takej light verzii – mali sme predmet Fyzika pre medikov, čiže sme neboli pripravovaný na maturitu, ale na prijímačky. Tento predmet bolo super, ale osobne by som určite budúcim medikom odporúčala venovať sa fyzike na strednej škole viac, ako som to robila ja. Uľahčí Vám to život :D. Osobne som pociťovala, že mám nedostatky v úplných základoch a keby som sa nemusela zaoberať základmi, mohla som venovať o to viac času zložitejším témam.

Učivo

Učivo, no... Tento predmet nie je taká klasická fyzika ako ju poznáte zo strednej školy, kde sa naučíte vzorce, nejaký zákon a počítate dookola príklady. Pre mňa osobne bola toto teda omnoho zaujímavejšia fyzika. Všetky témy sú zamerané na medicínu a aplikovanie fyziky v nej.

Prednášky

Prednášky z fyziky sme mali väčšinou dopredu poskytnuté v nahratej forme. Bolo potrebné si ich pozrieť ešte pred prezenčnou prednáškou, keďže tá už väčšinou prebiehala len formou diskusie s dopĺňaním niektorých informácií. U mňa to spôsobilo to, že som ku koncu prestala na prednášky chodiť. Jednoducho ak som si nestihla pozrieť nahratú prednášku, na prezenčnej som nerozumela danej téme a bola som v tom iba viac stratená. To, že sme mali nahraté prednášky bolo pre mňa skvelé, nakoľko pred skúškou som si ich všetky pozrela a spoznámkovala. Zo začiatku sa mi darilo poznámkovať si aj prednášky na ktorých som bola prezenčne, avšak akonáhle sme začali mať zápočty, ideálne v jeden týždeň všetky 3 z anatómie a do toho aj z fyziky, nebol čas pozerať si dopredu prednášky a ešte si robiť aj prípravu na všetky praktické cvičenia zo všetkých predmetov. Tam to u mňa zlyhalo. Avšak čo sa týka obsahu či už nahratých, alebo prezenčných prednášok, myslím si, že všetky témy v nich boli veľmi dobre podchytené a vysvetlené. Mňa prednášky veľmi zaujali a ešte viac jednotlivé témy.

Praktické cvičenia

To, akým spôsobom budú prebiehať cvičenia (nielen z fyziky) závisí vo veľkej miere od cvičiaceho. My sme sa dohodli, že namiesto písania testov alebo skúšania na začiatku každého cvika si budeme k danej téme pripravovať prezentácie. Na každom cvičení sa robia 2 merania. Dopredu je preto potrebné mať naštudovanú danú tému a vedieť čo a ako ideme merať. Ku každej téme nám bola poskytnutá prezentácia s teóriou a video ktoré vysvetľovalo ako bude prebiehať meranie, prípadne sme sa v ňom dozvedeli ako používať jednotlivé prístroje a pomôcky. My sme sa teda dohodli, že si ešte spravíme aj svoju prezentáciu, ktorú odprezentujeme na začiatku praktika. Prezentácie sme robili buď sami, alebo vo dvojiciach a vždy sme si dopredu určili kto bude robiť prezentáciu na ďalšiu tému. Tú sme na začiatku hodiny odprezentovali a následne sme si všetci spravili potrebné merania. Na hodine si vypisujete zistenia a namerané hodnoty do meracieho hárku a následne si vypracujete protokol, ktorý je potrebné odovzdať.

Zápočty

Zápočty z biofyziky sú 2. Existuje istý obnos otázok z ktorých vám program vygeneruje určitý počet. To znamená, že každému sa vygenerujú na zápočte iné otázky. Otázky na zápočtoch sa venujú témam z praktických cvičení, čiže teórii ale aj jednotlivým meraniam.

Po odoslaní odpovedí na konci okamžite vidíte výsledok v %. Navyše, ak máte dostatočný počet percent, celá tá veta je napísaná zelenou. Možno preto neviem ani čo v tej vete je. Vždy som len rýchlo chcela vidieť, či je zelená, alebo červená :D, od toho sa odvíja váš ďalší život.

Bonus: Mali sme možnosť, že ak spravíme oba zápočty a aj skúškový test nad 90%, nemusíme ísť na ústnu skúšku.

Skúška

Pokiaľ úspešne napíšete oba zápočty a odovzdáte všetky protokoly, môžete sa prihlásiť na skúšku. Skúška z biofyziky je jediná skúška v zimnom semestri prvého ročníka. Takže ak sa vám podarí dokončiť všetky predmety pred Vianocami, v celom skúškovom máte len fyziku. Tak som to mala aj ja. Skúška bola zložená z 2 častí: test a ústna časť. Test vyzeral v podstate rovnako, ako zápočtové testy, ale mal iný obsah a počet otázok. Náš skúškový test mal 50 otázok – 30 z prednášok a 20 z praktík. Ak ste mali v teste dostatočný počet bodov, mohli ste ísť na ústnu časť. Na ústnej časti si ťaháte 2 otázky, máte čas na prípravu a následne odpovedáte. Napríklad ja som si vytiahla otázku o CT (vypočítaná tomografia) a štandardné 12 zvodové EKG.

 

Ošetrovateľstvo 1

Učivo a hodiny

Ošetrovateľstvo a prvá pomoc boli predmety v ktorých sme si mohli skúsiť aj zopár praktických výkonov. Ošetrovateľstvo nemalo prednášky, v podstate všetky hodiny boli praktické cvičenia na ktoré bolo potrebné si dopredu prečítať danú tému v učebnici, prípadne si pozrieť poslanú prezentáciu, aby ste mali prehľad, čo sa ide robiť. Na hodine sme si na začiatku opakovali, potom sme si prešli nejakú tú teóriu a pri určitých témach sme sa dostali aj praktickému skúšaniu si. Konkrétne sme sa najprv naučili ako si správne obliecť sterilné rukavice, skúšali sme si meranie tlaku a neskôr sme sa dostali k odberu venóznej krvi (na umelej ruke/figuríne) a taktiež sme sa naučili ako zaviesť katéter do močových ciest muža aj ženy (na figurínach). Na poslednej hodine sme sa boli pozrieť v simulačnom centre na to, ako funguje umelá pľúcna ventilácia a monitoring pacienta.

Zápočet

Na ošetrovateľstve je praktický zápočet, kedy sme boli vyskúšaný z odberu krvi a katetrizácie a písomný test, ktorým sa ukončuje predmet.

 

Telesná výchova

Posledný predmet, ktorý nám zostal je telesná. Telesná je raz do týždňa na 2h. Dokopy je za semester 12x, avšak musíte prísť na 10 z nich. No a čo sa tam robí? Záleží od vyučujúcich ale v podstate čokoľvek. Niektorí chodievajú na prechádzky pravidelne, my sme boli raz. Viac menej sme vždy začínali krátkym behom (10min) a potom sme si mohli vybrať z rôznych športov čo sme chceli robiť. Volejbal, basketbal, bedminton, alebo sme mohli ísť do fitka. Fitká máme 2, jedno s „ťažkými“ strojmi, lepšie pre chlapov. Druhé lepšie pre ženy, ktoré má stacionárne bicykle, ale aj rôzne posilňovacie stroje a aj priestor na cvičenie bez strojov. To druhé sa mi páčilo a odkedy sme ho objavili trávila som hodiny telesnej práve tam. Od vyšších ročníkov ponúka telesná možnosť výberu konkrétneho športu, v prváku sa však treba zmieriť s takouto formou.

Hodnotenie predmetu

Ak ste boli náhodou zvyknutí na známkovanú telesnú, hodnotené zostavy a písomné testy, ako ja (GBAS :D), tak tu naozaj nič také nehrozí. Jednoducho si odchoďte tých 10 telesných a máte predmet zapísaný ako absolvovaný.


Takto vyzeral môj prvý semester na LFUK. Čo môžem odporučiť je, ak budete mať tú možnosť, spraviť ošetrovateľstvo aj prvú pomoc ešte pred Vianocami. Do skúškového si potom zoberiete iba fyziku. Fyziky je na tú skúšku pomerne dosť. Odporúčam rozumne si rozdeliť otázky a poriadne sa ich naučiť.

Verím, že som Vám trošku priblížila ako vyzerali jednotlivé predmety v prvom semestri štúdia na LFUK. Ak by Vás zaujímalo čokoľvek ohľadom univerzity, alebo prijímačiek, pokojne mi napíšte : ), hore je môj instagram.

PS: Jeden skvelý pán docent nám povedal toto: „Nie je dôležité, či Vás to bavilo, ale či Vás to niečo naučilo.“ Tak by som Vám len chcela odkázať, že aj keď sa Vám bude zdať, že test alebo pripravená prezentácia na každé praktikum je nezmysel, nie je. Najviac som si pamätala témy na ktoré som robila z biofyziky prezentáciu, najlepšie som vedela štruktúry na ktoré sa ma priamo v pitevni pán docent spýtal, alebo ktoré sme sa učili spolu so spolužiačkami a skúšali sa ich navzájom.

Majte krásny deň a plňte si sny.

 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Príprava na prijímacie skúšky na Lekársku fakultu Univerzity Komenského

Ahojte. Tí ktorí ste čítali moje predchádzajúce články viete, že som sa minulý rok na medicínu nedostala, zásadne som zmenila svoju prípravu a tento rok som prijímačky na LFUK zvládla úspešne. Keďže moja príprava na priímačky na LFUK bola v roku, kedy sa mi na ňu nepodarilo dostať diametrálne odlišná od tej tohtoročnej, chcela by som venovať tento článok práve príprave na prijímačky na LFUK. Ak sa aj chystáte na akékoľvek iné prijímačky, verím, že si tu nájdete aspoň pár rád, ktoré by ste mohli zužitkovať aj v tej vašej príprave. Modelové otázky Najdôležitejší bod celej prípravy. Ak by ste aj všetky ostatné body vynechali, tento vynechať rozhodne neodporúčam. Pokiaľ škola, na ktorú sa chystáte vydáva modelové otázky je nutné si ich zadovážiť. Mnohé školy ich ponúkajú ako taký návod k tomu, ako by mohli vyzerať otázky na samotnej prijímacej skúške. Avšak mnohé, medzi nimi aj LFUK skladajú prijímacie skúšky práve z týchto modelových otázok. Je teda dobré vedieť ich čo najlepšie. Ako som

Prípravný kurz na lekársku fakultu

Súčasťou prípravy na medicínu častokrát bývajú aj prípravné kurzy. Rada by som Vám priblížila môj názor na to, či je potrebné mať prípravný kurz, podľa čoho si kurz vyberať a taktiež aké ďalšie materiály je dobré použiť k príprave na prijímacie skúšky. Je dôležité mať kurz? V roku 2021, keď som sa pripravovala na prijímacie skúšky na LFUK som prijímací kurz nemala (na medicínu som sa nedostala). V roku 2022 som sa k mojej príprave postavila úplne inak a mala som prípravné kurzy hneď 3 (na medicínu som sa dostala). Čo však, samozrejme, ešte nevypovedá o dôležitosti kurzu. Tento bod si musí každý zvážiť sám. Pre niekoho nemusí byť kurz podstatný, pre iného môže byť veľmi dôležitý. Ja som napríklad v roku 2021 počúvala, ako je kurz zbytočný a ako sa aj tak všetko potrebné naučím v škole. Ak Vám niekto tvrdí podobné, klame. Nie je možné, aby sa v školách prebralo všetko potrebné aj na prijímacie skúšky. A nie, prijímačky nie sú „len“ z učiva, ktoré sa preberá na školách. Častokrát obsahujú

Môj gap-year

Ahojte, ak ste čítali môj posledný článok viete, že môj uplynulý rok bol „gap-year“. Čo to znamená? Jednoduché vysvetlenie je, že som nenastúpila na vysokú školu a rozhodla sa dať si tzv. „rok voľna“. (Tento slovenský názov musel vymyslieť veľmi vtipný človek.) Trochu obšírnejšie vysvetlenie je, že som sa rozhodla nenastúpiť na vysokú školu napriek tomu, že som na ňu bola prijatá a rozhodla sa pracovať na sebe a na tom, aby som sa dostala na školu, na ktorú som prijatá nebola. Mnoho ľudí volí cestu gap-year-u z rôznych dôvodov, ako napríklad spoznanie samých seba, určenie si priorít, rozhodnutie sa, kam bude ďalej smerovať ich život. Veľa ľudí sa rozhodne rok cestovať, niektorí sa rozhodnú pracovať a zarobiť si na vysokú školu a mnoho iných dôvodov. Ja som sa rozhodla pre takú kombináciu všetkého s tým, že som presne vedela, kam chcem smerovať svoj život. Tento smer bola medicína. Neprijatá na medicínu, prijatá na vysokú školu. Gap-year, alebo nastúpiť inde? Toto bola otázka, kto