Ahojte. Dnes by som
chcela pokračovať v predchádzajúcom článku a povedať Vám niečo
o predmetoch v zimnom semestri prvého ročníka na LFUK, ktoré sa do
prvého článku „nezmestili“.
Lekárska latinská terminológia 1
Učivo
Učíte sa latinčinu. Veľa
slovíčok a deklinácie (skloňovanie), potom nejaké anatomické a klinické
termíny. Čo určite odporúčam a ja sama som to nerobila, je učiť sa
slovíčka tak, ako sú napísané v slovníku. A teda: slovo, koncovka v genitíve,
rod. Ja som sa zo začiatku učila len preklady slovíčok a potom keď sa
nazbieralo viacero možných skloňovaní a k niektorým slovíčkam som sa
nenaučila ten genitív a rod, tak mi to následne robilo problémy.
Priebeh hodín
Z latinčiny nie sú
prednášky a praktické cvičenia. V podstate sú to také klasické hodiny
jazyka, ako možno poznáte aj zo strednej školy. Naše hodiny prebiehali tak, že
sme si vypracovali dopredu pred hodinou cvičenia k danej téme
v učebnici a na hodine sme si ich prechádzali a kontrolovali.
Vždy na konci hodiny sme dostali domácu úlohu, ktorú bolo potrebné odovzdať
a taktiež sa na ďalšej hodine kontrolovala. Okrem úloh sme každý týždeň
mali test, ktorý sme si spravili doma. Tieto testy boli pre mňa najlepším
spôsobom ako si zopakovať a naučiť sa danú kapitolu. Všetky testy bolo
potrebné mať nad 70%, avšak všetky ste mohli robiť viackrát dookola, kým ste
ich nenapísali s dostatočným hodnotením. To som ocenila pred zápočtami,
keď som si prešla všetky testy nanovo a zopakovala som si tak všetko.
Zápočty
Na
to, aby ste mohli ísť na zápočet bolo potrebné mať vypracované všetky testy,
ktoré som spomínala vyššie. Zápočty boli 2. Prvý tvoril 15% a druhý 85%
výslednej známky. Zároveň na konci musí byť výsledné percento vyššie ako 60%,
aby mohol byť predmet úspešne absolvovaný.
Lekárska biofyzika
Tento
predmet je akýmsi strašiakom a určite ste o ňom počuli už počas
prípravy na medicínu. České lekárske fakulty dokonca majú aj prijímačky
z fyziky a je len otázkou času, kedy tieto prijímačky budú aj u nás.
Ja
som mala na strednej škole fyziku 3 roky, potom rok nič a potom som si ju
na posledný rok dala v takej light verzii – mali sme predmet Fyzika pre
medikov, čiže sme neboli pripravovaný na maturitu, ale na prijímačky. Tento
predmet bolo super, ale osobne by som určite budúcim medikom odporúčala venovať
sa fyzike na strednej škole viac, ako som to robila ja. Uľahčí Vám to život :D.
Osobne som pociťovala, že mám nedostatky v úplných základoch a keby
som sa nemusela zaoberať základmi, mohla som venovať o to viac času
zložitejším témam.
Učivo
Učivo,
no... Tento predmet nie je taká klasická fyzika ako ju poznáte zo strednej
školy, kde sa naučíte vzorce, nejaký zákon a počítate dookola príklady. Pre
mňa osobne bola toto teda omnoho zaujímavejšia fyzika. Všetky témy sú zamerané
na medicínu a aplikovanie fyziky v nej.
Prednášky
Prednášky
z fyziky sme mali väčšinou dopredu poskytnuté v nahratej forme. Bolo
potrebné si ich pozrieť ešte pred prezenčnou prednáškou, keďže tá už väčšinou
prebiehala len formou diskusie s dopĺňaním niektorých informácií.
U mňa to spôsobilo to, že som ku koncu prestala na prednášky chodiť.
Jednoducho ak som si nestihla pozrieť nahratú prednášku, na prezenčnej som
nerozumela danej téme a bola som v tom iba viac stratená. To, že sme mali
nahraté prednášky bolo pre mňa skvelé, nakoľko pred skúškou som si ich všetky
pozrela a spoznámkovala. Zo začiatku sa mi darilo poznámkovať si aj
prednášky na ktorých som bola prezenčne, avšak akonáhle sme začali mať zápočty,
ideálne v jeden týždeň všetky 3 z anatómie a do toho aj z
fyziky, nebol čas pozerať si dopredu prednášky a ešte si robiť aj prípravu
na všetky praktické cvičenia zo všetkých predmetov. Tam to u mňa zlyhalo.
Avšak čo sa týka obsahu či už nahratých, alebo prezenčných prednášok, myslím
si, že všetky témy v nich boli veľmi dobre podchytené a vysvetlené. Mňa
prednášky veľmi zaujali a ešte viac jednotlivé témy.
Praktické cvičenia
To,
akým spôsobom budú prebiehať cvičenia (nielen z fyziky) závisí vo veľkej
miere od cvičiaceho. My sme sa dohodli, že namiesto písania testov alebo
skúšania na začiatku každého cvika si budeme k danej téme pripravovať
prezentácie. Na každom cvičení sa robia 2 merania. Dopredu je preto potrebné
mať naštudovanú danú tému a vedieť čo a ako ideme merať. Ku každej téme
nám bola poskytnutá prezentácia s teóriou a video ktoré vysvetľovalo
ako bude prebiehať meranie, prípadne sme sa v ňom dozvedeli ako používať
jednotlivé prístroje a pomôcky. My sme sa teda dohodli, že si ešte
spravíme aj svoju prezentáciu, ktorú odprezentujeme na začiatku praktika.
Prezentácie sme robili buď sami, alebo vo dvojiciach a vždy sme si dopredu
určili kto bude robiť prezentáciu na ďalšiu tému. Tú sme na začiatku hodiny
odprezentovali a následne sme si všetci spravili potrebné merania. Na
hodine si vypisujete zistenia a namerané hodnoty do meracieho hárku
a následne si vypracujete protokol, ktorý je potrebné odovzdať.
Zápočty
Zápočty
z biofyziky sú 2. Existuje istý obnos otázok z ktorých vám program
vygeneruje určitý počet. To znamená, že každému sa vygenerujú na zápočte iné
otázky. Otázky na zápočtoch sa venujú témam z praktických cvičení, čiže
teórii ale aj jednotlivým meraniam.
Po
odoslaní odpovedí na konci okamžite vidíte výsledok v %. Navyše, ak máte
dostatočný počet percent, celá tá veta je napísaná zelenou. Možno preto neviem
ani čo v tej vete je. Vždy som len rýchlo chcela vidieť, či je zelená,
alebo červená :D, od toho sa odvíja váš ďalší život.
Bonus:
Mali sme možnosť, že ak spravíme oba zápočty a aj skúškový test nad 90%,
nemusíme ísť na ústnu skúšku.
Skúška
Pokiaľ
úspešne napíšete oba zápočty a odovzdáte všetky protokoly, môžete sa
prihlásiť na skúšku. Skúška z biofyziky je jediná skúška v zimnom
semestri prvého ročníka. Takže ak sa vám podarí dokončiť všetky predmety pred
Vianocami, v celom skúškovom máte len fyziku. Tak som to mala aj ja.
Skúška bola zložená z 2 častí: test a ústna časť. Test vyzeral
v podstate rovnako, ako zápočtové testy, ale mal iný obsah a počet
otázok. Náš skúškový test mal 50 otázok – 30 z prednášok a 20
z praktík. Ak ste mali v teste dostatočný počet bodov, mohli ste ísť
na ústnu časť. Na ústnej časti si ťaháte 2 otázky, máte čas na prípravu
a následne odpovedáte. Napríklad ja som si vytiahla otázku o CT
(vypočítaná tomografia) a štandardné 12 zvodové EKG.
Ošetrovateľstvo 1
Učivo a hodiny
Ošetrovateľstvo
a prvá pomoc boli predmety v ktorých sme si mohli skúsiť aj zopár
praktických výkonov. Ošetrovateľstvo nemalo prednášky, v podstate všetky
hodiny boli praktické cvičenia na ktoré bolo potrebné si dopredu prečítať danú
tému v učebnici, prípadne si pozrieť poslanú prezentáciu, aby ste mali
prehľad, čo sa ide robiť. Na hodine sme si na začiatku opakovali, potom sme si prešli
nejakú tú teóriu a pri určitých témach sme sa dostali aj praktickému
skúšaniu si. Konkrétne sme sa najprv naučili ako si správne obliecť sterilné
rukavice, skúšali sme si meranie tlaku a neskôr sme sa dostali k odberu
venóznej krvi (na umelej ruke/figuríne) a taktiež sme sa naučili ako
zaviesť katéter do močových ciest muža aj ženy (na figurínach). Na poslednej
hodine sme sa boli pozrieť v simulačnom centre na to, ako funguje umelá
pľúcna ventilácia a monitoring pacienta.
Zápočet
Na
ošetrovateľstve je praktický zápočet, kedy sme boli vyskúšaný z odberu
krvi a katetrizácie a písomný test, ktorým sa ukončuje predmet.
Telesná výchova
Posledný predmet, ktorý
nám zostal je telesná. Telesná je raz do týždňa na 2h. Dokopy je za semester
12x, avšak musíte prísť na 10 z nich. No a čo sa tam robí? Záleží od
vyučujúcich ale v podstate čokoľvek. Niektorí chodievajú na prechádzky
pravidelne, my sme boli raz. Viac menej sme vždy začínali krátkym behom (10min)
a potom sme si mohli vybrať z rôznych športov čo sme chceli robiť.
Volejbal, basketbal, bedminton, alebo sme mohli ísť do fitka. Fitká máme 2,
jedno s „ťažkými“ strojmi, lepšie pre chlapov. Druhé lepšie pre ženy, ktoré má
stacionárne bicykle, ale aj rôzne posilňovacie stroje a aj priestor na
cvičenie bez strojov. To druhé sa mi páčilo a odkedy sme ho objavili
trávila som hodiny telesnej práve tam. Od vyšších ročníkov ponúka telesná
možnosť výberu konkrétneho športu, v prváku sa však treba zmieriť
s takouto formou.
Hodnotenie predmetu
Ak ste boli náhodou zvyknutí na známkovanú telesnú, hodnotené zostavy a písomné testy, ako ja (GBAS :D), tak tu naozaj nič také nehrozí. Jednoducho si odchoďte tých 10 telesných a máte predmet zapísaný ako absolvovaný.
Takto
vyzeral môj prvý semester na LFUK. Čo môžem odporučiť je, ak budete mať tú
možnosť, spraviť ošetrovateľstvo aj prvú pomoc ešte pred Vianocami. Do
skúškového si potom zoberiete iba fyziku. Fyziky je na tú skúšku pomerne dosť.
Odporúčam rozumne si rozdeliť otázky a poriadne sa ich naučiť.
Verím,
že som Vám trošku priblížila ako vyzerali jednotlivé predmety v prvom
semestri štúdia na LFUK. Ak by Vás zaujímalo čokoľvek ohľadom univerzity, alebo
prijímačiek, pokojne mi napíšte : ), hore je môj instagram.
PS: Jeden skvelý pán
docent nám povedal toto: „Nie je dôležité, či Vás to bavilo, ale či Vás to
niečo naučilo.“ Tak by som Vám len chcela odkázať, že aj keď sa Vám bude zdať,
že test alebo pripravená prezentácia na každé praktikum je nezmysel, nie je.
Najviac som si pamätala témy na ktoré som robila z biofyziky prezentáciu,
najlepšie som vedela štruktúry na ktoré sa ma priamo v pitevni pán docent
spýtal, alebo ktoré sme sa učili spolu so spolužiačkami a skúšali sa ich
navzájom.
Majte krásny deň a plňte
si sny.
Komentáre
Zverejnenie komentára