Preskočiť na hlavný obsah

Pomodoro technika



V poslednom článku som sa snažila uviesť niektoré typy k tomu, ako zefektívniť proces učenia sa. Na konci som spomenula tzv. pomodoro techniku, ktorej by som sa dnes chcela venovať viac. Počas uplynulého roka som mala množstvo času skúšať za akých podmienok a akým štýlom sa mi dobre učí. Voči tejto metóde som bola spočiatku skeptická, no keď som ju vyskúšala, začala som ju používať denne.

 

Čo je pomodoro technika?

Pomodoro technika je spôsob, akým si rozvrhnete nielen Váš denný čas, ale aj úlohy, ktoré máte v daný deň splniť a naučíte sa využiť čas vo Váš prospech. Táto technika funguje na princípe 25-minútových intervaloch oddelených 5-minútovými prestávkami. Po 4 takýchto intervaloch - „pomodorách“ nasleduje dlhšia 15-30min prestávka.

Práve pauzy, ktoré prichádzajú pravidelne boli to, čo ma od tejto metódy spočiatku odrádzalo. Mala som totižto pocit, že nemôžem vstať od učenia skôr, ako budem mať všetko hotové, resp. skôr ako budem všetko vedieť. Takto fungovalo prakticky celé moje doterajšie štúdium, a teda prestávky prichádzali až po tom, ako som dokončila danú úlohu na 100%.

Netreba sa však obávať. Aj v pomodoro technike dokončíte Vaše úlohy na 100% a dokonca počas 25min intervalu. Táto technika totižto nie je len o meraní si času, ale aj o efektívnom rozdelení si úloh.

 

Ako na to?

Pomodoro technika vznikla v osemdesiatych rokoch vďaka študentovi Francescovi Cirillovi. Cirillo mal problém so sústredením sa počas svojho štúdia, cítil sa preťažený a nedokončoval svoje úlohy. To iste viacerí z nás dobre poznáme. Rozhodol sa teda učiť v 10min intervaloch, ktoré si stopoval pomocou kuchynského budíka v tvare rajčiny (taliansky výraz pre rajčinu je pomodoro). O celej tejto metóde napísal aj knihu a dnes podobných kníh existuje už viacero, takže ak Vás to zaujíma viac, pokoje po nejakej siahnite. Avšak myšlienka tejto techniky je práve v jej jednoduchosti, a teda toto sú hlavné body, ktorých sa treba držať:

1. Vytvorte si „to-do list“, teda zoznam povinností, ktoré máte na daný deň. A zaobstarajte si časovač. Čo sa časovača týka existujú mnohé aplikácie a stránky, ktoré budú čas merať za Vás a budú Vám signalizovať začiatok a koniec prestávky. Ja som bola spokojná s touto: https://pomofocus.io/ .

2. Nastavte si časovač na 25 minút počas ktorých sa sústredíte výhradne na 1 úlohu až kým neuplynie čas.

3. Na konci intervalu si označte dokončenú úlohu, alebo si zaznamenajte, čo ste urobili.

4. Užite si 5 minútovú prestávku. Ešte si povieme ako.

5. Po skončení 4 pomodoro sekcií si doprajte dlhšiu 15-30min prestávku.

 

Menšie celky

25 minútové intervaly intenzívnej práce sú síce základom tejto metódy, avšak ako stihnúť za relatívne krátky čas dokončiť úlohu? Aj o tom je pomodoro metóda. Musíme sa naučiť rozdeliť si prácu na menšie, ľahšie uskutočniteľné celky.

Pokiaľ máte prácu, ktorá Vám zaberie viac, ako 4 „pomodorá“ je dôležité si ju rozdeliť na menšie celky, ktoré viete dokončiť v priebehu 25min. Takto uvidíte aj Váš progres a nebudete mať pocit, že ste stále na začiatku, alebo že ste sa nikam neposunuli.

Pokiaľ to máte presne opačne, a teda máte viacero menších úloh, ktoré nezaberajú 25min, spojte ich dokopy. Ak máte napríklad len prečítať nejaký článok, alebo napísať email, niekam zatelefonovať, či prakticky urobiť čokoľvek, čo netrvá dlhšie ako pár minút, môžete tieto úlohy vtesnať do jednej sekcie a všetkých sa takpovediac „zbaviť“ počas jedného pomodora.

Čo ak skončíte danú úlohu skôr ako uplynie 25min? Nedávajte si prestávku skôr, radšej sa zmerajte na zopakovanie si toho, čo ste urobili, alebo si prečítajte k danej téme nejaký doplňujúci článok. Jednoducho snažte sa využiť celý čas produktívne k tomu, aby ste si z témy odniesli čo najviac.

 

Rušivé vplyvy

Keď raz zapnete časovač, nevypínajte ho v priebehu. Určite si jednu pomodoro sekciu nerozdeľujte na menšie časti, hlavne nie na kontrolu mailov a rôznych správ. Toto všetko môže počkať na prestávku. Pokiaľ dostanete nejaký nápad, alebo si spomeniete na niečo, čo ešte potrebujete urobiť, zapíšte si to a počas prestávky sa k tomu môžete vrátiť.

Čo ak sa prerušeniu nedá vyhnúť? V tom prípade sa odporúča dať si 5min pauzu, vyriešiť tento neodkladný problém a začať znova 25min časť. Taktiež je vhodné všímať si, čo spôsobuje odvádzanie pozornosti, prípadne rôzne prerušenia, aby ste sa nad tým neskôr mohli zamyslieť a zamedziť ich.

Určite však viete, že keď sa v procese učenia, alebo akejkoľvek práce ktorá si vyžaduje Vašu plnú sústredenosť necháte vyrušiť, je ťažké vrátiť svoju pozornosť späť. Veľa krát si môžete povedať, že je to len jedna správa, alebo len zapnete facebook, či instagram, len na chvíľu a z danej chvíle sa veľmi jednoducho stane pol hodina a následne strávite ďalšiu pol hodinu len tým, aby ste sa pokúsili spätne koncentrovať na danú úlohu. Pomodoro technika je určená k tomu, aby ste efektívne využili tých 25min a naučili svoj mozog koncentrovane pracovať počas určitého času bez toho, aby ste vyhľadávali rôzne rušivé vplyvy.

 

Dĺžka pomodoro sekcií

Viete, že 25min je pre Vás definitívne krátky čas na to, aby ste úspešne dokončili časť vašej práce, alebo sa naučili daný celok? Nebojte sa prispôsobiť si čas Vaším potrebám. Existujú rôzne výskumy, ktoré sa venovali tomu, aký čas je vhodný na koncentráciu. Avšak ako pri všetkom, aj tu platí, že každý človek je iný a každému vyhovuje niečo iné. Preto, ak odpozorujete sami na sebe, že je pre Vás lepšie koncentrovať sa napríklad 90 minút a potom si dať dlhšiu 30min prestávku, urobte to tak.

Taktiež, pokiaľ je pre Vás tých 25min naopak pridlho a máte úlohy do ktorých sa Vám púšťa ťažko, aj keď viete, že nezaberú veľa času, nastavte si kratšie 15, 10, alebo aj 5min sekcie.

 

Efektívne využitie prestávok

Využitie prestávok závisí aj od toho, čo ste robili počas 25min koncentrovania. Ak ste ich totižto strávili prácou na PC, určite sa neodporúča počas prestávky len zapnúť novú kartu so sociálnymi sieťami a ďalších 5min stráviť pozeraním sa na monitor. Vaše oči aj mozog taktiež potrebujú prestávku od monitora, čo platí samozrejme aj pre telefón a televízor. Radšej ako televízny program si skúste zapnúť hudbu a využiť prestávku na oddych a prípravu na ďalšiu sekciu.

Čo teda robiť cez prestávku? Postavte sa, prejdite sa, ľahnite si, aby si aj Vaše telo oddýchlo, pozerajte sa z okna, alebo sa dokonca choďte prejsť von. Dobré je taktiež niečo ľahké zjesť, alebo si okolo seba upratať, aby ste sa pri práci cítili čo najlepšie.

 

Rutina

Bolo by dobré, keby sa plánovanie Vášho dňa a povinností ktoré máte stalo Vašou rutinou. Zvýši sa tým Vaša efektivita. Zistite, koľko pomodoro sekcií sa Vám zmestí do Vášho dňa a na základe toho si plánujte ďalšie dni. V 8h pracovnom čase je 16 sekcií. Ak by ste ich mali mať viac, odložte si menej podstatné veci na neskôr tak, aby to, čo vyžaduje najmenej pozornosti a sústredenia nebolo hneď na začiatku dňa, kým ste ešte plní energie.

 

Pomodoro technika dokáže byť efektívna, pokiaľ sa držíte odporúčaní. A teda 25min čas je určený na čo najväčšiu koncentráciu a 5min na prestávku, nie naopak. Každá sekcia Vám ponúka možnosť začať odznova, teda ak sa náhodou stane, že neodoláte rušivému vplyvu počas jednej sekcie, snažte sa, aby sa to už nezopakovalo a aby tá ďalšia bola produktívnejšia. Naučte sa plánovať si čas a rozdeľovať si veľké úlohy na menšie kúsky. Toto bol jeden z typov na to, ako zefektívniť využívanie času, avšak nemusí vyhovovať každému. Preto hľadajte to, čo Vám najviac vyhovuje a používajte to pri Vašej práci, alebo učení sa.

 

PS: Jedného dňa budeme kreatívnejší, produktívnejší a pritom zrelaxovanejší. -Francesco Cirillo-

 

Majte krásny deň a plňte si sny : )

 

 

Zdroje použité pri tvorbe tohto článku:

https://www.themuse.com/advice/take-it-from-someone-who-hates-productivity-hacksthe-pomodoro-technique-actually-works (28.06. 2022)

https://todoist.com/productivity-methods/pomodoro-technique (28.06. 2022)

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Príprava na prijímacie skúšky na Lekársku fakultu Univerzity Komenského

Ahojte. Tí ktorí ste čítali moje predchádzajúce články viete, že som sa minulý rok na medicínu nedostala, zásadne som zmenila svoju prípravu a tento rok som prijímačky na LFUK zvládla úspešne. Keďže moja príprava na priímačky na LFUK bola v roku, kedy sa mi na ňu nepodarilo dostať diametrálne odlišná od tej tohtoročnej, chcela by som venovať tento článok práve príprave na prijímačky na LFUK. Ak sa aj chystáte na akékoľvek iné prijímačky, verím, že si tu nájdete aspoň pár rád, ktoré by ste mohli zužitkovať aj v tej vašej príprave. Modelové otázky Najdôležitejší bod celej prípravy. Ak by ste aj všetky ostatné body vynechali, tento vynechať rozhodne neodporúčam. Pokiaľ škola, na ktorú sa chystáte vydáva modelové otázky je nutné si ich zadovážiť. Mnohé školy ich ponúkajú ako taký návod k tomu, ako by mohli vyzerať otázky na samotnej prijímacej skúške. Avšak mnohé, medzi nimi aj LFUK skladajú prijímacie skúšky práve z týchto modelových otázok. Je teda dobré vedieť ich čo najlepšie. Ako som

Prípravný kurz na lekársku fakultu

Súčasťou prípravy na medicínu častokrát bývajú aj prípravné kurzy. Rada by som Vám priblížila môj názor na to, či je potrebné mať prípravný kurz, podľa čoho si kurz vyberať a taktiež aké ďalšie materiály je dobré použiť k príprave na prijímacie skúšky. Je dôležité mať kurz? V roku 2021, keď som sa pripravovala na prijímacie skúšky na LFUK som prijímací kurz nemala (na medicínu som sa nedostala). V roku 2022 som sa k mojej príprave postavila úplne inak a mala som prípravné kurzy hneď 3 (na medicínu som sa dostala). Čo však, samozrejme, ešte nevypovedá o dôležitosti kurzu. Tento bod si musí každý zvážiť sám. Pre niekoho nemusí byť kurz podstatný, pre iného môže byť veľmi dôležitý. Ja som napríklad v roku 2021 počúvala, ako je kurz zbytočný a ako sa aj tak všetko potrebné naučím v škole. Ak Vám niekto tvrdí podobné, klame. Nie je možné, aby sa v školách prebralo všetko potrebné aj na prijímacie skúšky. A nie, prijímačky nie sú „len“ z učiva, ktoré sa preberá na školách. Častokrát obsahujú

Môj gap-year

Ahojte, ak ste čítali môj posledný článok viete, že môj uplynulý rok bol „gap-year“. Čo to znamená? Jednoduché vysvetlenie je, že som nenastúpila na vysokú školu a rozhodla sa dať si tzv. „rok voľna“. (Tento slovenský názov musel vymyslieť veľmi vtipný človek.) Trochu obšírnejšie vysvetlenie je, že som sa rozhodla nenastúpiť na vysokú školu napriek tomu, že som na ňu bola prijatá a rozhodla sa pracovať na sebe a na tom, aby som sa dostala na školu, na ktorú som prijatá nebola. Mnoho ľudí volí cestu gap-year-u z rôznych dôvodov, ako napríklad spoznanie samých seba, určenie si priorít, rozhodnutie sa, kam bude ďalej smerovať ich život. Veľa ľudí sa rozhodne rok cestovať, niektorí sa rozhodnú pracovať a zarobiť si na vysokú školu a mnoho iných dôvodov. Ja som sa rozhodla pre takú kombináciu všetkého s tým, že som presne vedela, kam chcem smerovať svoj život. Tento smer bola medicína. Neprijatá na medicínu, prijatá na vysokú školu. Gap-year, alebo nastúpiť inde? Toto bola otázka, kto