Preskočiť na hlavný obsah

Ako sa efektívne učiť?



Učíme sa celý život. Či už na základnej, strednej škole, univerzite, alebo neskôr v praxi. Mnoho z nás pozná ten pocit, keď sa potrebujeme naučiť nové učivo a popri učení skontrolujeme celý facebook, instagram či čokoľvek iné a z učenia nakoniec nič efektívne nevzíde. Počas nášho štúdia si hľadáme rôzne spôsoby, ktoré by nám pomohli k sústredeniu, či tomu, aby sme sa z danej témy naučili všetko čo potrebujeme. 

Čo je najefektívnejší spôsob učenia? Neexistuje jeden spôsob, ktorý by sme dokázali aplikovať univerzálne na všetkých. Je dôležité prísť na to, aký ste typ študenta, na čo môžu poslúžiť rôzne testy na internete a od toho sa potom môžete odraziť a ďalej skúšať, aké spôsoby by Vám vyhovovali najviac. Preto nemôžeme očakávať, že nájdeme ten pre nás najlepší spôsob učenia v priebehu jedného večera pred skúškou, či testom. Avšak to, že nájdeme svoj ideálny spôsob učenia sa nám môže uľahčiť celé štúdium a pomôcť nám.

Spracovala som preto zopár typov, ako zefektívniť učenie sa, pridala rady odborníkov z rôznych zdrojov a doplnila pár typov, ktoré pomáhajú pri učení mne.


Typy ako zefektívniť svoje učenie

Pozornosť počas hodín

Je dôležité začať hneď na začiatku, a teda už v triede na hodinách. Skúste sa vyhýbať akýmkoľvek rušivým vplyvom počas toho, ako učiteľ vysvetľuje danú tému. Nehľadajte si informácie na internete, nehrajte sa na telefóne. Už tu si môžete zapamätať časť učiva práve tým, že budete pozorne počúvať a zapisovať si poznámky vlastnými slovami. 


Ak nerozumieš, pýtaj sa otázky

Tento bod veľmi úzko súvisí s vašou pozornosťou počas hodín. Pokiaľ sa vyskytne téma, ktorej nerozumiete, nebojte sa pýtať. Ak je na to priestor, vyučujúci Vám určite odpovie. Samozrejme, môže sa stať, že otázky k danej téme Vám napadnú až neskôr, v procese učenia sa. Ani v tom prípade však nie je na škodu, ak sa spýtate aj spätne na tému, ktorá Vám robí problém. 


Kompletné poznámky

Dajte si pozor, aby Vaše poznámky obsahovali všetky dôležité informácie. Budete sa z nich pripravovať na test, takže ak ste niečo nestihli, alebo zmeškali, opýtajte sa spolužiakov a poznámky si doplňte. Pokiaľ nebudete mať kompletné poznámky, viaceré témy Vám nemusia dávať zmysel a veľa sa z nich nenaučíte.


 Organizácia a plánovanie

Vytvorte si plánovač, diár, alebo akýkoľvek druh zápisníka, kam si budete značiť všetky povinnosti, ktoré máte splniť, alebo testy, ktoré Vás čakajú. Naplánujte si, kedy sa chcete učiť, zaraďte do svojho plánu všetky povinnosti a nezabudnite zaradiť aj čas na oddych a relax. Úlohy, ktoré dostanete si hneď zapíšte do diára. Vyhnete sa tak tomu, že na nich neskôr zabudnete.

 

Menšie celky

Tento bod súvisí s Vašou organizáciou. Je dobré rozdeliť si väčšie celky, alebo veľké projekty, na menšie, ľahšie zvládnuteľné časti. Rýchlejšie sa pustíte do roboty, ak budete vidieť, že máte reálnu šancu za daný deň dokončiť celý Vami vyčlenený celok, akoby ste mali vidieť, že stále nemáte hotovú celú prácu. Taktiež je lepšie učiť sa danú tému po častiach, ako snažiť sa ju naučiť za jeden deň kompletne celú. Nepreceňujte sa a radšej si rozumne rozplánujte a rozdeľte jednotlivé úlohy.

 

Miesto, kde sa učíš

Je dobré mať vyhradené miesto, ktoré Vám bude slúžiť na učenie. Prispôsobte si ho podľa Vašich predstáv a požiadaviek. Odporúča sa, aby ste v okolí Vašej pracovnej plochy a na nej mali čisto a poriadok, taktiež aby ste nemali na stole zbytočné predmety, ktoré by Vás mohli rozptyľovať. Je dobré, ako máte v miestnosti optimálne svetlo a neučíte sa po tme. Nebudete si tak ničiť oči a zároveň tma na Vás môže pôsobiť utlmujúco. Samozrejme, niektorým ľuďom viac vyhovuje učenie sa v noci, môžu byť vtedy dokonca produktívnejší ako cez deň.

Taktiež je dobré zistiť, aký hluk je pre Vás optimálny na učenie. Pokiaľ sa Vám lepšie učí v absolútnom tichu, zabezpečte si ho, ak je to možné. Niekomu sa môže lepšie učiť s hudbou, alebo pri počúvaní podcastov. Nesnažte sa však o multitasking. Ak Vás podcast rozptyľuje a nesústredíte sa výhradne na učenie, zapnite si radšej hudbu, alebo buďte v tichu.

Neexistuje ideálny vzorec toho, ako by mala vyzerať Vaša pracovná plocha, ani kedy a za akých podmienok by ste sa mali učiť. Je dobré všetko prispôsobiť Vašim potrebám tak, aby Vám to vyhovovalo.

 

Eliminovanie rozptýlení

Rozptýlení počas učenia môže byť mnoho – od priateľov, cez telefón až po sociálne siete a mnoho ďalších. Už som spomínala, že je potrebné dávať si pozor na rôzne rozptýlenia počas hodín, preto, ak máte v svojom okolí niekoho, kto Vás zabáva a odvádza Vašu pozornosť, skúste sa aspoň počas hodín rozdeliť. Rozptýlenia sa však nachádzajú aj doma v procese Vášho učenia sa. Je dobré nemať v dosahu telefón, ani nič iné, čo by mohlo odvádzať Vašu pozornosť. To všetko zaručene počká, kým sa doučíte, alebo kým si dáte prestávku. Veľa krát si totižto môžete povedať, že len rýchlo skontrolujete maily, alebo facebook či instagram, poviete si, že to bude len na 5 min a uvedomíte sa po pol hodine strateného času, ktorý ste mohli radšej venovať učeniu.

 

Zapojte vizuálnu pamäť

Pri učení je dobré používať viaceré vnemy, a teda nie len si učivo čítať, ale prípadne ho aj opakovať a rozprávať nahlas, alebo písať si, čo ste si zapamätali a pod. Mnoho ľudí má dobre vyvinutú tzv. vizuálnu pamäť, a teda lepšie si zapamätajú veci, ktoré vidia názorne zobrazené. Je preto dobré využívať pri učení rôzne obrázky, grafy, modely, či videá. Témy, ktoré je možné sa učiť z obrázkov si takto viete zapamätať lepšie, akoby ste sa len naspamäť učili, čo sa kde nachádza a prakticky to nevedeli nájsť.

 

Príklady, konkrétne veci

Nielen s vizuálnou pamäťou súvisí aj hľadanie si konkrétnych príkladov. Je dobré si k témam dopĺňať aj príklady z reálneho života, ktoré Vám môžu byť bližšie, ako iba memorovanie si teórie. Hľadajte si príklady, konkretizujte a uľahčujte si predstavu jednotlivých tém. Vytvárajte si rôzne mnemotechnické pomôcky. Všetko Vám to môže uľahčiť zapamätávanie si učív a môže sa Vám to zísť aj pri teste, či skúške.

 

Pravidelné opakovanie

Je dobré zopakovať si, čo ste sa v daný deň naučili. Utvrdíte sa v tom, čo si pamätáte a zistíte, kde ešte máte nedostatky. Taktiež je dôležité pravidelne opakovať už naučené učivá, aby ste ich nezabudli a aby ste si ich čo najviac osvojili.

 

Otestuj sa

Pri opakovaní Vám môžu pomôcť rôzne formy testovania sa. Vytvorte si kartičky, kde na jednu stranu napíšete otázku a na druhú odpoveď a skúšajte si, či viete na dané otázky odpovedať správne. Alebo si vymyslite vlastný test, napíšte si otázky k danej téme a skúste si ich zodpovedať. Existujú rôzne testovacie aplikácie a taktiež aplikácie na tvorbu tzv. flashcards, ktoré Vám môžu ušetriť čas a  zefektívniť Váš spôsob prípravy a učenia sa.

 

Učenie v skupine

Testovať sa môžete aj tým, že sa budete snažiť dané učivo vysvetliť druhým. Takto môžete zistiť, či ho naozaj ovládate a na akej úrovni. Niektorým ľuďom sa učí lepšie v skupine, ako osamote. V skupine si môžete navzájom pomôcť, ak Vám niečo nie je jasné, doplniť si poznámky a navzájom rozširovať svoje vedomosti. Treba si však dávať pozor na to, aby ste sa nezarozprávali o témach mimo učenia a nestrávili hodiny času klebetami. Taktiež si treba dať pozor na radenie si. Je skvelé, ak napríklad počítate nejaký príklad, zaseknete sa a niekto zo skupiny Vám poradí, ako ďalej. Avšak je dôležité si tento príklad neskôr prepočítať znova osamote, aby sa nestalo, že krok v ktorom Vám niekto poradil si aj tak nezapamätáte.

 

Nezabúdajte na prestávky a oddych

Je dôležité popri učení myslieť aj na prestávky a oddych. Choďte sa prejsť, napite sa, zjedzte niečo ľahké, ľahnite si, aby si Váš chrbát oddýchol. Nesnažte sa silou mocou stráviť celý deň nad danou témou bez toho, aby ste si dali prestávku.

Nevynechávajte spánok. Spánok je dôležitý nielen pre Váš organizmus ale aj pre samotný proces zapamätávania si a učenia sa.

 

Pomodoro metóda v skratke

Pomodoro metóde by som chcela venovať celý ďalší článok, avšak je dobré spomenúť ju aj tu. Je to spôsob učenia sa, ktorý v sebe spája viaceré aspekty efektívneho učenia. Je založená na kratších 25 minútových sekciách počas ktorých sa intenzívne učíte, oddelených 5 minútovými pauzami, počas ktorých oddychujete a pripravujete sa na ďalšiu sekciu. Po 4 pomodoro sekciách si dáte dlhšiu 15-30min prestávku. Týmto spôsobom dokážete sústredene pracovať na určitej téme počas daného časového intervalu a taktiež viete, že Vás čaká prestávka, počas ktorej si oddýchnete, načerpáte novú energiu a môžete pokračovať ďalej. O tom, ako sa učiť pomocou pomodoro metódy a ako efektívne využiť prestávky nabudúce :)

 

Učenie sa a hľadanie toho najlepšieho spôsobu pre nás je dlhodobý proces. Je dôležité nevzdávať sa a hľadať ten spôsob, ktorý Vám vyhovuje najviac. Verím, že som Vám poskytla aspoň zopár nápadov na to, ako by ste mohli zefektívniť Váš proces učenia. Každý človek je iný a každému vyhovuje niečo iné. Napríklad ja potrebujem na učenie kľud a ticho, neučí sa mi dobre vo väčších skupinách, potrebujem mať všetko naplánované a časovo rozvrhnuté a veľmi sa mi osvedčili flashcards. Taktiež som bola veľmi spokojná s učením sa v časových intervaloch pomodoro metódy, aj napriek tomu, že som voči nej bola spočiatku skeptická. Mala som pocit, že keď sa pustím do určitej témy, prestávku si môžem dať až keď ju celú dokončím. Avšak pomodoro metóda ma naučila  rozdeliť si témy do ľahšie zvládnuteľných celkov a dovoliť si pravidelné prestávky.

 

PS: Neželaj si, aby to bolo jednoduchšie, želaj si, aby si bol lepší. -Jim Rohn-

 

Majte krásny deň a plňte si sny : )

 

 

 

 


Zdroje použité pri tvorbe tohto článku:

https://www.sciencenewsforstudents.org/article/top-10-tips-study-smarter-not-longer-study-skills?fbclid=IwAR2xGPDJAfy8gx4ZoMSaJ_V1LxBztdxNqJYSLdEKXrZHBDSi40F2fpVGDcg (24.06.2022)

https://www.scienceofpeople.com/how-to-learn/?fbclid=IwAR2g-SkJ1Ky5_tMFQzlo6WqK78QeS1er4NiNsZkwph5A8zpKYqwn8r787jw (24.06.2022)

https://www.oxfordlearning.com/how-to-study-effectively/?fbclid=IwAR2EEZL6y3yQueEeNK77xlJ89m_f-7aoATW8eSCAM3pTPwNWZeMqxLyrmJ0 (24.06.2022)

https://www.oxfordlearning.com/study-break-tips/?fbclid=IwAR3DqdBk8sg5OalG7QslmYhARBYZ6qF0qZQUf6ZpXXrxdFo0qUF_qOC5XdM (24.06.2022)

 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Príprava na prijímacie skúšky na Lekársku fakultu Univerzity Komenského

Ahojte. Tí ktorí ste čítali moje predchádzajúce články viete, že som sa minulý rok na medicínu nedostala, zásadne som zmenila svoju prípravu a tento rok som prijímačky na LFUK zvládla úspešne. Keďže moja príprava na priímačky na LFUK bola v roku, kedy sa mi na ňu nepodarilo dostať diametrálne odlišná od tej tohtoročnej, chcela by som venovať tento článok práve príprave na prijímačky na LFUK. Ak sa aj chystáte na akékoľvek iné prijímačky, verím, že si tu nájdete aspoň pár rád, ktoré by ste mohli zužitkovať aj v tej vašej príprave. Modelové otázky Najdôležitejší bod celej prípravy. Ak by ste aj všetky ostatné body vynechali, tento vynechať rozhodne neodporúčam. Pokiaľ škola, na ktorú sa chystáte vydáva modelové otázky je nutné si ich zadovážiť. Mnohé školy ich ponúkajú ako taký návod k tomu, ako by mohli vyzerať otázky na samotnej prijímacej skúške. Avšak mnohé, medzi nimi aj LFUK skladajú prijímacie skúšky práve z týchto modelových otázok. Je teda dobré vedieť ich čo najlepšie. Ako som

Prípravný kurz na lekársku fakultu

Súčasťou prípravy na medicínu častokrát bývajú aj prípravné kurzy. Rada by som Vám priblížila môj názor na to, či je potrebné mať prípravný kurz, podľa čoho si kurz vyberať a taktiež aké ďalšie materiály je dobré použiť k príprave na prijímacie skúšky. Je dôležité mať kurz? V roku 2021, keď som sa pripravovala na prijímacie skúšky na LFUK som prijímací kurz nemala (na medicínu som sa nedostala). V roku 2022 som sa k mojej príprave postavila úplne inak a mala som prípravné kurzy hneď 3 (na medicínu som sa dostala). Čo však, samozrejme, ešte nevypovedá o dôležitosti kurzu. Tento bod si musí každý zvážiť sám. Pre niekoho nemusí byť kurz podstatný, pre iného môže byť veľmi dôležitý. Ja som napríklad v roku 2021 počúvala, ako je kurz zbytočný a ako sa aj tak všetko potrebné naučím v škole. Ak Vám niekto tvrdí podobné, klame. Nie je možné, aby sa v školách prebralo všetko potrebné aj na prijímacie skúšky. A nie, prijímačky nie sú „len“ z učiva, ktoré sa preberá na školách. Častokrát obsahujú

Môj gap-year

Ahojte, ak ste čítali môj posledný článok viete, že môj uplynulý rok bol „gap-year“. Čo to znamená? Jednoduché vysvetlenie je, že som nenastúpila na vysokú školu a rozhodla sa dať si tzv. „rok voľna“. (Tento slovenský názov musel vymyslieť veľmi vtipný človek.) Trochu obšírnejšie vysvetlenie je, že som sa rozhodla nenastúpiť na vysokú školu napriek tomu, že som na ňu bola prijatá a rozhodla sa pracovať na sebe a na tom, aby som sa dostala na školu, na ktorú som prijatá nebola. Mnoho ľudí volí cestu gap-year-u z rôznych dôvodov, ako napríklad spoznanie samých seba, určenie si priorít, rozhodnutie sa, kam bude ďalej smerovať ich život. Veľa ľudí sa rozhodne rok cestovať, niektorí sa rozhodnú pracovať a zarobiť si na vysokú školu a mnoho iných dôvodov. Ja som sa rozhodla pre takú kombináciu všetkého s tým, že som presne vedela, kam chcem smerovať svoj život. Tento smer bola medicína. Neprijatá na medicínu, prijatá na vysokú školu. Gap-year, alebo nastúpiť inde? Toto bola otázka, kto