Preskočiť na hlavný obsah

Môj výber vysokých škôl

Ahojte. Kto ma poznáte, alebo ste si už stihli prečítať posledné články viete, že moja cesta smeruje na Lekársku fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. Tento článok by som sa však chcela venovať nie len tejto, ale aj ostatným univerzitám na ktoré som si podala prihlášky a možno tým niekomu dala typ na školu, ktorá by sa mu mohla páčiť. Či už ako poistka k medicíne, alebo kľudne aj ako priorita.


Priorita + poistky?

Určite Vám už niekto povedal, že keď sa chcete dostať na medicínu, mali by ste si vybrať konkrétnu fakultu a venovať sa príprave práve na ňu na 100%. Iné odporúčanie nedostanete ani odo mňa. Je dôležité určiť si na ktorú fakultu sa chcete dostať prioritne a prispôsobiť tomu svoju prípravu. Ja síce rozprávam o medicíne, ale je dobré si uvedomiť, že prijímacie skúšky sa píšu na mnoho iných škôl a toto odporúčanie sa vie osvedčiť aj v ich prípade.

Ja som si teda ako prioritu určila Lekársku fakultu UK v BA a celá moja príprava smerovala práve týmto smerom. O príprave konkrétne na LFUK si môžete prečítať v mojom pedchádzajúcom článku tu: Príprava na prijímacie skúšky na LFUK.


Čo tie poistky?

Prvý krok je vybrať si konkrétnu fakultu, na ktorú sa chcete dostať a pripravovať sa na ňu. Treba však počítať s tým, čo ak nebudete na prijímačkách úspešní. Pokiaľ si v žiadnom prípade neviete predstaviť, že by ste nešli na vysokú školu je dobré podať si prihlášky na viaceré školy. Zvýšite tým svoje šance na prijatie na aspoň jednu z nich. Toto je dobré spraviť aj v prípade, že si nie ste gap-year-om úplne istí, ale nezavrhujete ho úplne. Minimálne budete mať možnosť rozhodnúť sa a nebudete si tak môcť nič vyčítať.


Moje poistky v roku 2021

Ja som si ako poistku k LFUK dala Lekársku fakultu SZU. Toto nie je úplne dobrý krok, poisťovať si medicínu medicínou. Všetky medicíny majú veľmi špecifické prijímačky a vôbec neplatí, že keď sa naučíte na jednu, viete aj druhú. Áno, ak ste dobre pripravení na jednu, v druhej máte šancu uspieť, ale vo väčšine prípadov menšiu ako človek, ktorý sa pripravoval len na danú fakultu. Tieto dve školy som si v tom období poistila Prírodovedeckou fakultou Univerzity Komenského, konkrétne študijným programom Medicínska biológia.


Moje poistky v roku 2022

Keďže som pochopila, že jedna poistka je málo, tento rok som si ich vybrala pomerne viac. Je dôležité vybrať si viaceré, aby ste sa potom mohli rozhodovať a nemuseli zobrať jedinú, ktorá ostala, ak si o nej nie ste 100% istí. Moje prihlášky tento rok smerovali na nasledujúce univerzity (všetky sú v Bratislave), o jednotlivých odboroch si môžete pozrieť viac na stránkach fakúlt, ja skúsim priblížiť hlavne proces prijímania na dané fakulty:


Lekárska fakulta Univerzity Komenského, študijný program všeobecné lekárstvo, ale tento rok aj zubné lekárstvo.

LFUK vydáva podklady na prijímacie skúšky (1500 modelových otázok s biológie a 1500 z chémie). Prijímačky na oba odbory sa musia robiť zvlášť, avšak obe sú robené z rovnakých modelových otázok.

Prijímacia skúška sa skladá z 200 otázok; 100 z biológie a 100 z chémie. Pri prezenčnej forme prijímačok je čas na ich vypracovanie 180 minút, tento rok však už druhý rok po sebe boli prijímačky online formou a čas na ich vypracovanie bol tentokrát 150 min. Pri tejto online forme máte povolené čisté papiere a písacie potreby na výpočty, kalkulačka je súčasťou programu v ktorom prebieha testovanie a nie je možné vrátiť sa k predchádzajúcim otázkam. Maximálny možný počet bodov z prijímacej skúšky je 800, za každú správnu odpoveď je bod, za každú nesprávnu sa 1 bod odčíta – je teda možné dostať za otázku aj mínusové body. Tento rok bola prvá hranica (rozhodnutie dekana z 20. júna 2022) na všeobecné lekárstvo 682b a na zubné 778. Hranica na prijatie na zubné lekárstvo býva každoročne vyššia, ako na všeobecné.

Táto hranica sa posúva podľa toho, koľko prijatých uchádzačov sa rozhodne na štúdium nenastúpiť. O tento počet sa hranica môže znížiť. Napríklad tento rok sa prvý krát posunula hranica 11. 7. 2022 na 660b v prípade všeobecného a 772b v prípade zubného lekárstva.

Plánovaný počet prijatých uchádzačov na rok 2022 bol 360 na všeobecné lekárstvo a 40 na zubné lekárstvo.

Oplatí sa podať odvolanie? Po obdržaní rozhodnutia o neprijatí mnohým napadne myšlienka podať si odvolanie. Samozrejme na takýto krok máte zo zákona právo, o čom ste aj informovaní v rozhodnutí. Avšak treba sa zamyslieť nad tým, či to má zmysel. Po posunutí hranice fakulta automaticky kontaktuje uchádzačov s príslušným počtom bodov. Takže ak Vám to ,,ušlo” o pár bodov a je reálna šanca, že sa k Vám posunie hranica (odporúčam pozrieť si štatistiky z predchádzajúcich rokov, vytvoríte si aspoň približnú predstavu o bodoch potrebných na prijatie) naozaj sa nemusíte obávať, že by si Vás fakulta po posunutí hranice nevšimla. Avšak, ak máte omnoho menej bodov, ako má posledný prijatý uchádzač, naozaj je úplne zbytočné posielať odvolanie. Koniec koncov, odvolanie by malo zmysel, ak by ste mali pocit, že proces prijímania vo Vašom prípade nebol férový, alebo iným spôsobom korektný. Ale to, že ste neprijatí na základe nedostatku bodov sa podaním odvolania nezmení.

 

Lekárska fakulta Slovenskej zdravotníckej univerzity, študijný program všeobecné lekárstvo.

SZU taktiež vydáva podklady k príprave na prijímacie skúšky, ktoré sa však medzi vydaniami z jednotlivých rokov môžu v niektorých otázkach líšiť. Je dobré zaobstarať si aj tie staršie. Na prijímacej skúške dostanete jednoduchú kalkulačku a periodickú tabuľku prvkov.

Prijímacia skúška sa skladá zo 160 otázok; 80 otázok z biológie a 80 z chémie. Čas na vypracovanie je 150 minút a maximálny možný počet bodov je 640. Tohtoročná hranica bola 593b.

 

Fakulta chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzity, tu som si vybrala bakalársky študijný program Chémia, medicínska chémia a chemické materiály.

Prijímacia skúška sa na danú fakultu nekoná. Uchádzači sú prijímaní na základe údajov o priebehu stredoškolského štúdia. Všetky podmienky na prijatie si taktiež viete pozrieť na stránke fakulty, keďže tieto podmienky sa každoročne aktualizujú (to samozrejme platí pre každú univerzitu). Do úvahy sa teda berú známky z vysvedčení na strednej škole, typ strednej školy, výsledok maturitnej skúšky a taktiež vám môže pomôcť úspešná účasť na olympiádach. Predpokladaný počet prijatých uchádzačov v tomto roku bol stanovený na 200.

 

Farmaceutická fakulta Univerzity Komenského – magisterský študijný program Farmácia.

Prijatie na FaF UK je možné len po absolvovaní prijímacej skúšky. Máte však viacero možností, ako sa dostať aj bez nej, napríklad ak bol váš priemerný prospech v posledných štyroch rokoch štúdia na strednej škole do 1,15 vrátane, alebo ak ste sa umiestnili na prvom mieste v celoštátnom kole olympiády. Ak však nespĺňate ani jednu z týchto podmienok, musíte sa zúčastniť Národnej porovnávacej skúšky organizovanej spoločnosťou SCIO. Konkrétne pre program Farmácia potrebujete v SCIO testoch absolvovať test z prírodných vied (biológia a chémia) a test všeobecných študijných predpokladov. Výhodou týchto testov je, že si certifikát o ich absolvovaní môžete poslať aj na iné fakulty (v mojom prípade na FCHPT a PRiF UK) a môžu vám tak dopomôcť k prijatiu. Čo sa týka prípravy na SCIO testy, viete si zakúpiť rôzne cvičebnice a taktiež si na stránke SCIO viete pozrieť testy z predchádzajúcich rokov a rozsah požiadaviek na daný test. Výsledok zo SCIO testov sa automaticky zasiela fakulte, ktorá si jednotlivým testom pridelí váhu a vypočíta vám celkový vážený percentil, na základe ktorého zostavia tabuľku s prijatými uchádzačmi.

 

Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského, v mojom prípade študijný program Medicínska biológia.

Na Prírodovedeckej fakulte UK nájdete množstvo študijných programov, ktoré by vám mohli vyhovovať. Na všetky programy sú prijímaní uchádzači bez prijímacích skúšok, pokiaľ sa nepresiahne kapacita daného programu. V prípade, že sa kapacita presiahne, konajú sa ešte prijímacie skúšky. Znamená to teda, že väčšiu šancu na prijatie bez prijímacích skúšok majú uchádzači s čo najlepšími známkami zo strednej školy. Napríklad ja som sa v roku 2021 bez prijímacej skúšky nedostala, robila som online test po ktorom som bola prijatá. Tento test sa skladal z otázok z chémie a biológie (profilové predmety pre daný program). Tento rok by som sa bez prijímacej skúšky taktiež nedostala, avšak jedna z možností, ako sa prijímacej skúške „vyhnúť“ je predloženie certifikátu z národnej porovnávacej skúšky SCIO z profilových predmetov – pre mňa to bola biológia a chémia. Keďže som skúšku SCIO absolvovala kvôli Farmaceutickej fakulte UK, tak som mala možnosť si certifikáty poslať aj na PRIFUK. Vďaka nim som bola prijatá bez prijímacej skúšky.

 

Malá rada

Odporučila by som podať si viac prihlášok, ak si nie ste úplne istí tým, čo by bolo pre vás ideálne. Na podanie prihlášok máte čas iba do určitého dátumu, na následne rozmýšľanie budete mať čas do výsledkov z prijímačiek. Zvážte si, ktoré školy by boli pre Vás vhodné a podajte si prihlášky na viaceré, nie len na jednu. Hlavne, ak to robíte ako poistky k medicíne. Ja som si podala prvý krát len na jednu a keď prišlo na rozhodovanie sa, zistila som, že to nie je smer, ktorým si viem predstaviť viesť svoj život. Tento rok som pridala zopár ďalších a okrem toho, že som objavila zaujímavé študijné programy, mala som viac možností rozmýšľať nad tým, kam nastúpiť v prípade, ak by sa medicína znova nepodarila. Každá prihláška stojí peniaze, ale v tomto prípade je lepšie mať možnosti, ako ostať v slepej uličke.

 

Verím, že som vám aspoň čiastočne priblížila niektoré z vysokých škôl, ktoré by mohli byť vhodnou poistkou, resp. alternatívou k medicíne, alebo, samozrejme, môžu byť aj vhodnou prioritnou vysokou školou. Na záver by som vám chcela dať ešte jednu radu: všetky informácie o akejkoľvek fakulte si čítajte na stránkach fakúlt. Poriadne si čítajte pokyny k prijímacej skúške, prílohy, ktoré je potrebné poslať spolu s prihláškou a následne si čítajte každý mail, prípadne poštu, ktorá vám od danej fakulty príde. Všetky potrebné informácie sa totižto vždy nachádzajú v nich. Ak nenájdete odpoveď na vašu otázku v jednom dokumente, skúste pozrieť aj v druhom. Poriadne si čítajte pokyny, pretože môžu rozhodnúť o vašom prijatí/neprijatí.

PS: Sen môže byť realita. Rozhoduješ o tom len TY!

PPS: Ak by ste chceli vedieť o ďalších článkoch, prihláste sa na odber prostredníctvom emailu. Túto možnosť nájdete v pravom hornom rohu po kliknutí na tie tri čiarky :). Za každé prečítanie Vám ďakujem!

Majte krásny deň a plňte si sny : )

 


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Príprava na prijímacie skúšky na Lekársku fakultu Univerzity Komenského

Ahojte. Tí ktorí ste čítali moje predchádzajúce články viete, že som sa minulý rok na medicínu nedostala, zásadne som zmenila svoju prípravu a tento rok som prijímačky na LFUK zvládla úspešne. Keďže moja príprava na priímačky na LFUK bola v roku, kedy sa mi na ňu nepodarilo dostať diametrálne odlišná od tej tohtoročnej, chcela by som venovať tento článok práve príprave na prijímačky na LFUK. Ak sa aj chystáte na akékoľvek iné prijímačky, verím, že si tu nájdete aspoň pár rád, ktoré by ste mohli zužitkovať aj v tej vašej príprave. Modelové otázky Najdôležitejší bod celej prípravy. Ak by ste aj všetky ostatné body vynechali, tento vynechať rozhodne neodporúčam. Pokiaľ škola, na ktorú sa chystáte vydáva modelové otázky je nutné si ich zadovážiť. Mnohé školy ich ponúkajú ako taký návod k tomu, ako by mohli vyzerať otázky na samotnej prijímacej skúške. Avšak mnohé, medzi nimi aj LFUK skladajú prijímacie skúšky práve z týchto modelových otázok. Je teda dobré vedieť ich čo najlepšie. Ako som

Prípravný kurz na lekársku fakultu

Súčasťou prípravy na medicínu častokrát bývajú aj prípravné kurzy. Rada by som Vám priblížila môj názor na to, či je potrebné mať prípravný kurz, podľa čoho si kurz vyberať a taktiež aké ďalšie materiály je dobré použiť k príprave na prijímacie skúšky. Je dôležité mať kurz? V roku 2021, keď som sa pripravovala na prijímacie skúšky na LFUK som prijímací kurz nemala (na medicínu som sa nedostala). V roku 2022 som sa k mojej príprave postavila úplne inak a mala som prípravné kurzy hneď 3 (na medicínu som sa dostala). Čo však, samozrejme, ešte nevypovedá o dôležitosti kurzu. Tento bod si musí každý zvážiť sám. Pre niekoho nemusí byť kurz podstatný, pre iného môže byť veľmi dôležitý. Ja som napríklad v roku 2021 počúvala, ako je kurz zbytočný a ako sa aj tak všetko potrebné naučím v škole. Ak Vám niekto tvrdí podobné, klame. Nie je možné, aby sa v školách prebralo všetko potrebné aj na prijímacie skúšky. A nie, prijímačky nie sú „len“ z učiva, ktoré sa preberá na školách. Častokrát obsahujú

Môj gap-year

Ahojte, ak ste čítali môj posledný článok viete, že môj uplynulý rok bol „gap-year“. Čo to znamená? Jednoduché vysvetlenie je, že som nenastúpila na vysokú školu a rozhodla sa dať si tzv. „rok voľna“. (Tento slovenský názov musel vymyslieť veľmi vtipný človek.) Trochu obšírnejšie vysvetlenie je, že som sa rozhodla nenastúpiť na vysokú školu napriek tomu, že som na ňu bola prijatá a rozhodla sa pracovať na sebe a na tom, aby som sa dostala na školu, na ktorú som prijatá nebola. Mnoho ľudí volí cestu gap-year-u z rôznych dôvodov, ako napríklad spoznanie samých seba, určenie si priorít, rozhodnutie sa, kam bude ďalej smerovať ich život. Veľa ľudí sa rozhodne rok cestovať, niektorí sa rozhodnú pracovať a zarobiť si na vysokú školu a mnoho iných dôvodov. Ja som sa rozhodla pre takú kombináciu všetkého s tým, že som presne vedela, kam chcem smerovať svoj život. Tento smer bola medicína. Neprijatá na medicínu, prijatá na vysokú školu. Gap-year, alebo nastúpiť inde? Toto bola otázka, kto